Cyberaanvallen en datalekken zijn de dagelijkse realiteit van onze moderne samenleving. Voor bedrijven, consumenten en overheden is digitale weerbaarheid dan ook cruciaal geworden. De Europese Unie heeft de afgelopen jaren stevige maatregelen genomen om deze weerbaarheid te verbeteren.
Nieuwe wet- en regelgeving zoals NIS2, DORA, CER, CSA en CRA hebben allemaal als doel om Europa veiliger te maken. Maar wat houden deze wetten precies in, wie vallen eronder, en hoe werken ze samen om cyberweerbaarheid te verhogen? In dit blog geven we je een overzicht van deze wetgevingen, hun impact, en hoe ze de basis vormen voor een veilig digitaal Europa.
In eerdere blogs besteedden we al aandacht aan de verschillende facetten van het ambitieuze plan van de Europese Unie voor een digitaal decennium (digital decade). Het digitaal decennium gaat over een visie op een digitale maatschappij met een menselijke maat en veel nieuwe en vernieuwde stukken wetgeving.
In 2021 lanceerde de Europese Commissie de Digital Decade, met als ambitie om Europa digitaal onafhankelijk en weerbaar te maken tegen 2030. Dit plan, dat de digitale infrastructuur, bedrijven en diensten sterker moet maken, legt sterk de nadruk op cyberweerbaarheid. Want om veilig digitaal te kunnen werken, moet de basis – de digitale producten, diensten en netwerken – goed beveiligd zijn.
De nieuwste Europese cyberwetten bieden een stevig juridisch kader om deze veiligheid te waarborgen. Die wetten zijn gefocust op de beveiliging van alles: van kritieke infrastructuren tot financiële diensten en digitale producten, om het risico van cyberaanvallen te verminderen. Hieronder leggen we uit hoe de vijf belangrijkste wetten: NIS2, DORA, CER, CSA en CRA, elkaar aanvullen.
Hieronder bespreken we per wet het toepassingsgebied, wat de belangrijkste kenmerken zijn en wanneer ze in werking treden. Een stukje context: stukken Europese wetgeving worden gegoten in de vorm van een richtlijn of verordening. Verordeningen (acts) werken direct door in de nationale wetgeving. Richtlijnen (directives) moeten voor werking omgezet worden naar nationale wetgeving.
Elke wetgeving heeft een specifiek doel en toepassingsgebied, maar samen vormen deze wetten en bepalingen een samenhangend en complementair geheel om cyberweerbaarheid te bevorderen. Verder hebben alle wetten ook met elkaar gemeen dat ze van een risicogebaseerde aanpak uitgaan. Alles bij elkaar samen beschouwd zijn er een aantal hoofdthema’s te onderscheiden:
De CRA richt zich op de beveiliging van producten zelf, zodat ze minder kwetsbaar zijn voor cyberaanvallen. De NIS2, de DORA en de CER pakken de beveiliging van netwerken, systemen en infrastructuren aan waarin de producten worden gebruikt. Hierdoor wordt zowel het product als het netwerk waarin het draait, beschermd tegen cyberdreigingen.
Uit de CRA volgt dat de verantwoordelijkheid voor veilige producten bij de fabrikanten ligt. Bij de andere wetten ligt de verantwoordelijkheid voor veilige systemen en netwerken bij de organisaties die de producten gebruiken. Dit zorgt voor een gelaagde aanpak waarbij zowel de aanbieders van producten als de gebruikers verantwoordelijkheid vragen.
De CSA biedt een vrijwillig certificeringsschema voor producten en diensten, terwijl de CRA verplichte veiligheidsvereisten introduceert voor alle digitale producten. Hierdoor ontstaat er een minimumstandaard in de EU, maar bedrijven kunnen ervoor kiezen om hun producten extra te certificeren om hun beveiligingsclaims te versterken.
Waar de NIS2, de DORA en de CER zich op specifieke sectoren richten, kijkt de CRA direct naar de digitale producten. Dit biedt een brede basis voor cyberveiligheid door ervoor te zorgen dat de producten die in sectoren zoals gezondheidszorg, vervoer en energie gebruikt worden, voldoen aan hoge cyberbeveiligingseisen.
De Europese cyberregelgeving vormt een solide raamwerk voor een digitaal veilige EU. Door het gelaagde karakter vullen de verschillende wetten elkaar aan en creëren ze een gebalanceerde aanpak waarbij producten, netwerken, systemen en kritieke sectoren allemaal beschermd zijn. De NIS2, de DORA en de CER zorgen ervoor dat sectoren robuust genoeg zijn om cyberdreigingen aan te kunnen. De CRA biedt een verplichte basisbeveiliging voor digitale producten, terwijl de CSA een extra optie biedt voor vrijwillige certificering.
Voor organisaties betekent dit dat ze niet alleen moeten zorgen voor veilige producten, maar ook de bredere netwerken en systemen moeten beveiligen. Dit zorgt voor meer transparantie en vertrouwen bij consumenten en legt een solide basis voor de EU als digitale koploper in de Digital Decade. Cyberweerbaarheid is geen keuze meer, maar een noodzakelijke investering voor de toekomst.
Heb je hulp nodig om jouw organisatie cyberweerbaar te maken? Huur een Certified Cybersecurity Compliance Officer (CCCO®) in. Onze Certified Cybersecurity Compliance Officers ondersteunen organisaties bij het beschermen van kritieke informatie en het naleven van steeds complexere wet- en regelgeving.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.