Lees hoe VIA Nederland, geconfronteerd met complexe wet- en regelgeving, onze expertise inhuurt om als kennisautoriteit op te treden. 

Uitdaging

De wet- en regelgeving voor de marketingsector, waar branchevereniging VIA Nederland zich hard voor maakt, wordt steeds complexer. VIA Nederland wil zich als kennisautoriteit profileren en haar leden helpen met een praktische vertaling van wet naar praktijk. Hiervoor is diepgaande expertise nodig. Denk aan het interpreteren van wet- en regelgeving en het beschikbaar stellen van relevante informatie. Iemand aannemen leek de meest logische keuze, alleen niet haalbaar door de krapte op de arbeidsmarkt.

Oplossing

VIA Nederland besloot expertise in te huren en kwam uit bij ICTRecht. Twee experts van ICTRecht werken gemiddeld 2,5 dag per week aan de juridische vraagstukken van de sector. Zij houden actuele wet- en regelgeving bij, zorgen voor proactieve kennisdeling, fungeren als vraagbaak voor de organisatie en initiëren nieuwe ideeën.

Impact

  • VIA Nederland versterkt haar imago als autoriteit.
  • ICTRecht opent deuren voor beleidsgesprekken met overheidsorganen zoals ACM en EZK.
  • VIA Nederland is op de hoogte van actuele wet- en regelgeving.
  • VIA Nederland informeert haar leden proactief. 
  • Tevredenheid van leden groeit.
  • Samen met ICTRecht is een onderzoeksrapport succesvol gepubliceerd.

‘Als branchevereniging is het onze taak om leden praktisch en helder te informeren over veranderingen in de wet. Denk aan de cookiewetgeving, DSA en DMA en GDPR. Om ook deze juridische impact te vertalen naar leden zochten we juridische ondersteuning.’

Saskia Baneke - Directeur VIA Nederland
Kopie van Kopie van Kopie van Kopie van Ronde afbeelding website

- Volledige klantinterview VIA Nederland -

VIA Nederland werd drie jaar geleden geconfronteerd met een sterk veranderde wet- en regelgeving binnen de marketingsector. Saskia Baneke (directeur VIA Nederland): ‘Als branchevereniging is het onze taak om leden praktisch en helder te informeren over veranderingen in de wet. Denk aan de cookiewetgeving, DSA en DMA en GDPR. Om de impact hiervan te vertalen naar de leden zochten we juridische ondersteuning.’

Saskia vertelt ons dat deze branche jarenlang nauwelijks gereguleerd werd. Dat veranderde met de komst van diverse formele richtlijnen voor de marketingsector, zeker op het gebied van adverteren. Een veelkoppig monster wil Saskia het niet noemen, maar een draak van een uitdaging toch zeker wel. ‘Onze leden worden overspoeld met informatie over deze wetgevingen. Men weet niet waar te beginnen. Zeker aangezien de veranderingen elkaar razendsnel opvolgen. Aan ons de taak om informatie te filteren en te vertalen naar informatie waar de markt echt wat aan heeft. Alleen, dan moet je daar wel de expertise voor in huis hebben.’


Extern inhuren als alternatief

VIA Nederland dacht in eerste instantie aan het in dienst nemen van een juridisch professional. Die zoektocht leverde niets op, er was geen passende kandidaat op de arbeidsmarkt te vinden. Een alternatief was het extern inkopen van kennis. VIA Nederland klopte bij ICTRecht aan. ‘We merken dat we er high end expertise én collegiale betrokkenheid voor terugkrijgen. Ze - Guido en Sander - staan altijd klaar en presenteren zich als VIA collega’s. Ik kan niet meer zonder ze,’ zo glimlacht Saskia.

 

"We merken dat we er high-end expertise én collegiale betrokkenheid voor terugkrijgen. Ze - Guido en Sander - staan altijd klaar en presenteren zich als VIA-collega’s. Ik kan niet meer zonder ze".

 

Deuren openen

Vragen we Saskia naar voorbeelden van het werk van ICTRecht vertelt ze dat door de inzet van ICTRecht de zichtbaarheid van VIA Nederland op dit onderwerp significant is gegroeid. Guido kijkt kritisch hoe nieuwe wetgeving geïmplementeerd kan worden en wat de impact voor de praktijk is. Denk aan webinars en artikelen op het gebied van data, tech en legal.  ‘In samenwerking met ICTRecht hebben wij een publicatie ‘De Waarde van Data’ uitgebracht. Dat onderzoek is echt een succesnummer.’ Ook wordt er een spreekuur opgetuigd waar leden al hun vragen kunnen stellen.

Verder opent ICTRecht deuren voor strategische gesprekken met bijvoorbeeld het ACM en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Er zijn veel nieuwe samenwerkingen aangegaan. Saskia: ‘Lange tijd werden wij en onze leden, zoals grote advertising agencies, niet gezien als gesprekspartners. Wij laten deze partijen zien dat we een belangrijke stakeholder zijn en dat deze sector toekomstbestendig is. Het helpt dat er professionele juristen vanuit ons aan de gesprekstafel aanschuiven.‘[A1] 

Verantwoord ondernemen

Saskia vervolgt: ‘Het uiteindelijke doel bij deze gesprekken is te laten zien dat wij als branche zelfregulering serieus nemen. Als branchevereniging beoordelen wij hoe de wet geïnterpreteerd kan worden en hoe leden hiermee om kunnen gaan. Door ons opgestelde gedragscodes helpen hierbij, zoals de gedragscode in wording rondom het gebruik van AI in advertising. Hiermee willen we vertrouwen winnen en de regeldruk bij leden afnemen. Door de vertaler van wet naar praktijk te zijn, laten wij onze leden verantwoord ondernemen.’

 

Ondernemend

Ondernemend; dat is een van de merkwaarden van ICTRecht. Guido Grevink (ICTRecht): ‘We denken en bewegen mee met onze klanten en de dagelijkse praktijk. Voor nieuwe uitdagingen vinden we creatieve oplossingen. En we zoeken continu naar manieren om onze dienstverlening nog beter en effectiever te maken. Precies zoals we dat bij VIA Nederland ook doen. Dat mede door onze inzet VIA Nederland haar leden verantwoord laat ondernemen, maakt voor ons de cirkel rond.’

 

Onze ervaring

Afsluitend zijn we natuurlijk benieuwd hoe Guido Grevink het werken bij VIA Nederland bevalt.

‘VIA Nederland is een enorm dynamische club. Zij vindt het delen van hoogstaande kennis belangrijk, net als de tevredenheid van haar leden. Dat ik samen met mijn collega samenwerk aan branchevernieuwing, daarvan krijg ik energie. Ik krijg alle vertrouwen om zelfstandig te werken en samen hebben we al veel piketpaaltjes geplaatst en aangetikt.’

Over VIA Nederland

VIA Nederland is een branchevereniging voor de marketing-, communicatie- en mediasector en vormt het netwerk dat de gehele marketingketen met elkaar verbindt. VIA bestaat uit verschillende taskforces die een belangrijke bijdrage leveren aan de groei en professionalisering van het vakgebied marketing en communicatie. VIA Nederland telt meer dan 250 leden.

Bekijk de website
VIA-LOGO-2021-white

Contact

Wil jij weten wat ICTRecht voor jou of jouw organisatie kan betekenen?

Laat een bericht achter via dit formulier. Eén van onze juristen neemt dan contact met je op. Je kunt ons ook bellen op telefoonnummer: 020 663 1941.

Wanneer je een aanvraag bij ons doet, volgt altijd eerst een vrijblijvend kennismakingsgesprek. 

 

 

 

Laat je gegevens achter