Informatieplichten

Zo gelden er de nodige informatieplichten, heeft de klant een recht van retour en kan hij aanspraak maken op wettelijke garantie. Houdt u zich niet aan uw verplichtingen, dan kan dat bijvoorbeeld tot boetes leiden. Welke juridische hordes moet u zien te nemen met uw webwinkel?

Uw identiteit

De wet kent een groot aantal informatieplichten voor websites. De meest gemaakte fout is het weglaten van KvK- en BTW-nummers op de website en vaker nog bij zakelijke e-mails. Een webwinkel moet daarnaast duidelijk vermelden waar het bedrijf gevestigd is. En dat betekent een vestigingsadres en geen postbus. Met alleen een postbus is het te lastig om een onwillige verkoper over de toonbank te trekken.

Uw bestelproces 

Webwinkelen blijft elke keer toch weer een verrassing. Hoe zal deze winkel werken, wat kan de klant verwachten tijdens het bestelproces en hoe lang duurt het voordat hij zijn bestelling in huis heeft? Dit is de reden dat de wet eist dat u alle stappen in het bestelproces duidelijk toelicht. Nummer bijvoorbeeld elke stap en toon een kadertje waarin de volgende stappen alvast zichtbaar zijn. Vergeet ook de prijs (inclusief BTW) en eventuele bezorgkosten niet. Daarnaast dient het bestelproces aan het einde een duidelijk overzicht te tonen van de ingevulde gegevens (adres en productgegevens). Zo kan de klant alles controleren en waar nodig gemakkelijk invulfouten corrigeren.De wet heeft ook een eis met betrekking tot de bestelknop.Een knop met de tekst ‘bestelling met betalingsverplichting’ is namelijk nodig, tenzij je als winkelier op een andere manier in niet voor misverstand vatbare termen en op goed leesbare wijze aan kunt tonen dat de consument de bestelling bevestigt en moet gaan betalen.

Uw kleine lettertjes

Algemene voorwaarden lezen is niet verplicht. Wél verplicht is om ze duidelijk beschikbaar te stellen. Een tekst als “Ik ga akkoord met de voorwaarden” bij het bestelproces tonen is niet genoeg. Algemene voorwaarden zijn alleen bindend als ze bij het plaatsen van de bestelling eenvoudig gelezen én opgeslagen kunnen worden. Dat betekent dus: een gewone webpagina, een PDF-document of een Word-document. Geen popupvensters zonder knoppen en al helemaal geen scrolvenster in de bestelpagina. Daarin is de tekst wel leesbaar maar niet eenvoudig op te slaan. U kunt de klant ook expliciet met de voorwaarden in laten stemmen via een zogenaamde checkbox. De hierboven gestelde regels blijven daarbij natuurlijk wel van toepassing.

Lees meerLees minder

Uw privacyverklaring

De handen van uw marketingafdeling jeuken ongetwijfeld om uw vaste klanten elke week een paar onweerstaanbare aanbiedingen te doen, of om het klantenbestand aan geselecteerde partnerbedrijven door te verkopen. Het goede nieuws: dat mag. Het slechte nieuws: dat moet dan wel in uw privacyverklaring staan en u moet klanten expliciet gevraagd hebben of ze daarmee akkoord gaan. Doet u dat niet, dan loopt u een risico op boetes van tienduizenden euro’s.

Uw retourbeleid

In de winkel kan een klant een product even vasthouden of een demonstratie krijgen, maar via internet gaat dat wat lastig. Daarom krijgen klanten bij een koop via internet een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding tot 14 kalenderdagen na ontvangst van de goederen. U bent verplicht een retour te accepteren en het volledige aankoopbedrag inclusief eventuele verzendkosten van de heenzending terug te storten. De klant hoeft overigens geen reden voor het retourneren op te geven en alleen de directe kosten voor het terugsturen komen voor zijn rekening

Hij kan binnen 14 dagen na ontvangst aangeven (al dan niet met het wettelijk voorgeschreven modelformulier) dat hij de producten toch niet meer wil en kan daarna binnen een nieuwe termijn van 14 dagen de spullen terug sturen.

Verder moet u de klant bij de bezorging melden hoe de retourprocedure in zijn werk gaat, dit mag ook bijvoorbeeld per mail in de bevestiging van de bestelling. Doet u dat niet, dan krijgt de klant maximaal 12 maanden retourtermijn. Deze termijn kan gestuit worden op het moment dat u deze informatie alsnog op juiste wijze verstrekt, vanaf dat moment gaan de reguliere 14 kalenderdagen van het herroepingsrecht lopen. Er zijn ook producten uitgesloten van het retourrecht, maar dat dient u dan wel te vermelden. Welke producten en redenen dat zijn, kunnen wij u natuurlijk uitleggen. Daarnaast heeft de klant het recht om tot op zekere hoogte een product te beoordelen en uit te proberen.

 

Uw garantieverplichtingen

Vergeet de garantiebewijzen: een product moet doen wat de koper redelijkerwijs mag verwachten, zo staat keihard in de wet. Zo dient een PC een jaar of drie mee te gaan en mag een wasmachine geen sokken tot gort vermalen. Blijkt het product daar niet aan te voldoen, dan bent u verplicht dit kosteloos te herstellen of een vervangend product te leveren. Alleen wanneer sprake is van een fout van de klant, kunt u een vergoeding vragen. Fabrieksgarantie of een tekst op de website kan daar niets aan veranderen. Als winkelier bent u het aanspreekpunt en de partij die garantie moet bieden.

De eerste zes maanden na aankoop geldt bij de wettelijke garantieregels zelfs een omgekeerde bewijslast. Dat wil zeggen dat ú moet bewijzen dat het defect te wijten is aan een fout van de klant. Lukt u dat niet, dan wordt het defect geacht een fabricagefout te zijn.

Lees meerLees minder

De finish

Voldoet u aan al deze eisen? Gefeliciteerd! Dat kan lang niet iedere concurrent over zijn site zeggen. Mist u een puntje? Dan is er werk aan de winkel: uw juridische positie kan flink verslechteren en met een beetje pech kiest de toezichthouder – De ACM – net uw site uit om een voorbeeld te stellen.

Laat ICTRecht uw webwinkel controleren op alle juridische eisen. Wilt u snel en eenvoudig zelf uw juridische documenten voor uw webshop maken? 

Naar de documentenshop

Meer informatie ontvangen?

Bel ons voor meer informatie op telefoonnummer: 020 663 1941 (voor ICTRecht Groningen: 050 209 3499). Een bericht achterlaten via het formulier kan ook: een van onze juridisch adviseurs neemt dan contact met u op.

Wanneer u een aanvraag bij ons doet, volgt altijd eerst een vrijblijvend kennismakingsgesprek: telefonisch, bij ons op kantoor of bij u op locatie.

Laat uw gegevens achter