Webwinkels

Webwinkels en ecommerce zijn een belangrijk deel van onze economie. Het is ook erg eenvoudig om een webwinkel te starten. Maar webwinkels roepen wel de nodige juridische vragen op. Wat moet u bijvoorbeeld regelen in uw algemene voorwaarden? Hoe gaat u om met frauderende klanten? Mag u commerciële e-mails versturen aan uw klanten? En, wat moet er in uw privacy statement staan? Tel daarbij op dat veel ecommerceregels dwingend recht zijn en de consument streng beschermen en u begrijpt dat het recht rond webwinkels niet eenvoudig is.

Webshops politieke partijen voldoen (nog steeds) niet aan de wet

De Tweede Kamerverkiezingen zijn in aantocht en dat is uiteraard een goed moment om tussen het trollen en photoshoppen door maar weer eens naar de webshops van diverse politieke partijen te kijken. In het verleden hebben wij dit vaker gedaan en toen bleek dat de webwinkels veelal niet aan de…

Meer lezen

Achterafbetalingsvoorwaarden mogen niet discrimineren

Het College voor de Rechten van de Mens (hierna: het College) heeft in een uitspraak duidelijk gemaakt dat klanten van webshops gelijk behandeld moeten worden bij het aanbieden van een achterafbetalingsregeling. Het op basis van de locatie van het afleveradres – in deze zaak een woonwagenkamp – onderscheid maken bij…

Meer lezen

Beslissing van ACM kan door rechter met terugwerkende kracht nietig worden verklaard

Bovenstaande stelling is het gevolg van het arrest van het Hof van Justitie van de Europese Unie van 13 oktober 2016. In dit arrest oordeelde het Hof dat artikel 4 lid 1 van de Europese Richtlijn 2002/21/EG (Richtlijn)[1] zo dient te worden uitgelegd dat het een nationale rechter de mogelijkheid…

Meer lezen

Platform Uber dienst van de informatiemaatschappij?

Op woensdag 30 november is bekend geworden dat de Inspectie Leefomgeving en Transport een bedrag van €650.000,- heeft geïnd bij Uber voor het overtreden van de Wet personenvervoer 2000 (Taxiwet). De Inspectie heeft deze last onder dwangsom opgelegd omdat Uber chauffeurs zonder taxivergunning in de gelegenheid heeft gesteld om illegale…

Meer lezen

Let op! De compensatieplicht voor netwerkstoringen komt eraan

Er was er een landelijke netwerkstoring voor nodig, maar vanaf 1 juli 2017 kunnen consumenten én zakelijke gebruikers een compensatie krijgen voor de (tijdelijke) onbereikbaarheid van netwerk- en communicatiediensten.

Meer lezen

Apple laat consument Apple Online Store uitdrukkelijk afstand doen van retourrecht

Via Twitter kregen wij de melding dat Apple een Apple Online Store-gebruiker zou hebben gedwongen afstand te doen van het recht om zijn aangekochte app binnen veertien dagen te herroepen. Dat voelt een tikje raar. Hoe zit dat nu wettelijk?

Meer lezen

Booking.com boekt geen succes bij Reclame Code Commissie

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft ook in hoger beroep beslist dat de reclameuitingen van Booking.com misleidend zijn. Max Kohnstamm had de klacht bij de RCC ingediend.Bij veel hotelkamers staat op de website van Booking.com namelijk de tekst  ‘We hebben nog 1 kamer vrij’ en ‘Nog maar 1 kamer beschikbaar voor…

Meer lezen

Maak zelf uw voorwaarden op maat conform nieuwe wet

Wij bieden al geruime tijd de mogelijkheid aan klanten om zelf juridische documenten te maken. Via onze online tool genereert u diverse documenten op maat. Alle generatoren kunt u overigens hier vinden. Speciaal voor webwinkels is er een generator waar algemene voorwaarden voor de shop gemaakt kunnen worden. Uiteraard helemaal conform…

Lees verder op webwinkelrecht.nl

Wetgever veroorzaakt groeiende kloof fysieke en virtuele wereld

Door de groei van technologische mogelijkheden en veranderend consumentengedrag loopt de huidige wetgeving steeds vaker achter de feiten aan. Hierdoor worden zaken niet of half geregeld en is er sprake van minder effectief toezicht. Het gevolg is toenemende scheve verhoudingen tussen de fysieke en virtuele wereld.Dat concludeert de expertgroep Politiek-Juridisch…

Meer lezen

Consumentenautoriteit deelt forse boete uit aan Ryanair

De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair is wegens diverse overtredingen op haar website door de Consumentenautoriteit beboet. De boete is niet misselijk: € 370.000,-. Wat ging er mis?Niet alle kosten werden bij de vliegtickets gemeld, het bestelproces was niet in orde, er ontbrak een e-mailadres en de klantenservice, op de verder Nederlandstalige…

Lees verder op webwinkelrecht.nl