Reclame

Reclame, netjes gezegd commerciële communicatie is voor veel bedrijven van levensbelang, zeker op internet. De markt voor online adverteren is de laatste jaren dan ook enorm gegroeid. Merken en merkbescherming zijn daarbij cruciaal. Tegelijk roepen advertenties, en zeker agressieve vormen zoals spam, popups en knipperende banners, weerstand op bij consumenten. Het verbaast dan ook niet dat er vele regels zijn over wat er wel en niet mag in reclame. Van vergelijkende reclame tot informatieplichten en eerlijk zijn naar de “gemiddelde oplettende omzichtige consument”, het zijn allemaal zaken waar rekening mee gehouden moet worden bij reclame.

De E-Privacyrichtlijn gaat veranderen (4): een uitbreiding van het spamverbod?

Vandaag het laatste advies van de artikel 29-Werkgroep aan de Europese Commissie om ook het artikel 13 van de EPR te herzien. Dit artikel gaat over de bescherming van personen tegen het ontvangen van ongewenste commerciële communicatie, ook wel het spamverbod.

Meer lezen

Aansprakelijkheid voor malvertenties

Veel online dienstverleners zijn geheel of gedeeltelijk afhankelijk van inkomsten uit advertenties. Soms wordt vergeten dat deze advertenties ook een beveiligingsrisico vormen. Zo haalde muziekdienst Spotify het nieuws, omdat verschillende advertenties in de desktopsoftware met malware besmet bleken te zijn. Het is niet voor het eerst dat malvertenties de kop…

Meer lezen

ACM wil duidelijkere prijzen bij autoadvertenties

De Autoriteit Consument en Markt heeft de “autobranche” verzocht om voor 1 november te gaan adverteren met volledige prijzen. Na onderzoek heeft de ACM geconcludeerd dat er veel geadverteerd wordt met prijzen waarbij een consument bij aanschaf van een auto nog vaak een behoorlijk bedrag extra moet betalen, terwijl dat…

Lees verder op webwinkelrecht.nl

Behavioural targeting: zijn pseudonieme gegevens wel zo onschuldig?

Shoppen op internet is al jaren de realiteit. Of het nu om nieuwe schoenen gaat of om een nieuwe televisie, alles is via het internet te bestellen. Niet alleen de consument heeft dit ontdekt, ook de adverteerder heeft zijn reclamecampagnes verplaatst naar het wereldwijde web. Om de consument nóg beter…

Lees verder op webwinkelrecht.nl

Sluikreclame in vlogs: mag je gekregen Oreo’s eten in je vlog?

In welke mate treedt de Reclame Code Commissie handhavend op tegen sluikreclame in vlogs. Mag je gratis gekregen Oreo’s eten tijdens jouw vlog? Wat moet je vermelden en wanneer?

Meer lezen

Zo, nu eerst een pakkende slogan verzinnen

Aan een goede slagzin, of zoals de marketingmensen dat noemen: een pay-off, herken je in de meeste gevallen het bedrijf die de pay-off in reclames gebruikt. Het heeft onderscheidend vermogen. Zo weet je bij ‘Geeft je vleugels’, ‘Even Apeldoorn bellen’, ‘Wast een berg, kost een beetje’ en ‘Omdat ik het…

Meer lezen

Welke kosten mag ik rekenen voor een ‘gratis’ product?

We zien regelmatig aanbiedingen op het internet staan waar de consument het product gratis krijgt, en alleen maar de verzendkosten en administratiekosten hoeft te betalen. Vanuit marketingoogpunt een goede strategie, zou je denken. De Reclame Code Commissie denkt daar echter anders over.De Reclame Code Commissie (RCC) is in de jaren…

Lees verder op webwinkelrecht.nl

Horeca is dreigen met negatieve recensies zat

Een interessant bericht vandaag op de site van het Algemeen Dagblad over “dreigen met negatieve recensies” om zo korting te krijgen of erger…om zelfs gratis producten te krijgen. Het gaat in dit geval om horeca, waar dit probleem al langer speelt en steeds erger lijkt te worden.Koninklijke Horeca Nederland (KHN)…

Lees verder op webwinkelrecht.nl

Ruzie om een database met klantgegevens

Flavourites en Strada Concordia hebben een conflict over een databank met klantgegevens in de rechtbank uitgevochten. Nadat partijen uit elkaar zijn gegaan is er onduidelijkheid ontstaan over de betreffende databank. Flavourites claimt dat de databank van haar is en is daarom niet blij dat Strada Concordia deze databank, ook na beëindiging…

Lees verder op webwinkelrecht.nl

Wat te doen met recensies van “klanten”

Wie ontevreden is over een product of bedrijf, kan zich op websites, blogs of bij het bedrijf (via reviewsystemen) zelf daarover afreageren. Dat mag dankzij het recht op vrije meningsuiting, maar wanneer daarmee de reputatie van het product of bedrijf wordt aangetast, willen veel bedrijven in actie komen want dat is…

Lees verder op webwinkelrecht.nl