Weblog ICTRecht

Leadcampagnes en het Bel-Me-Niet Register, wanneer mag je iemand wél bellen?

Sommige bedrijven bellen het liefst het hele land af om hun dienst of product aan te prijzen. Om aan telefoonnummers of andere gegevens te komen worden vaak leadcampagnes ingezet. Een leadcampagne wordt (vaak) door een extern bedrijf uitgevoerd, met als doel gegevens van potentiële klanten te verzamelen. Dit kan bijvoorbeeld…

Meer lezen

Training 27 mei: De nieuwe Europese privacywet

De nieuwe Europese wetgeving is nóg strenger dan de wetten die we nu hebben. Opslaan of gebruiken van persoonlijke gegevens wordt lastiger. Wat mag er nog wel? En wat moet er nu? Op 27 mei geef ik een eendaagse training over de verwachte nieuwe Verordening en wat dit in de…

Meer lezen

Privacyrechtelijke risico’s bij doorgeefsoftware kredietwaardigheidsdata

Door Follow The Money, het onafhankelijke mediaplatform voor onderzoeksjournalistiek, ben ik gevraagd om mijn visie te geven op real time gegevensverwerking ten behoeve van kredietmanagement. Ik leg uit dat deze vorm van ‘big data’ de nodige risico’s met zich meebrengt in het licht van privacyrecht. Lees hier meer over in…

Meer lezen

Aanpassing Auteurswet niet nodig om downloadverbod te realiseren

Een wetswijziging is niet nodig om het downloadverbod, dat door het Europese Hof opgelegd is, te realiseren. Dat stelt staatssecretaris Teeven in een brief die hij voor de paasdagen naar de Tweede Kamer stuurde. Daarbij baseert hij zich op het oordeel van de Hoge Raad.In het arrest van september 2012…

Meer lezen (5 reacties)

Dure telefoontjes voor Essent

Energiebedrijf Essent is flink op de vingers getikt na het overtreden van de telemarketingregels door het Bel-me-niet Register te negeren. Dit register heeft als doel consumentenirritatie over ongevraagde telemarketing te verminderen. Consumenten kunnen hun telefoonnummer inschrijven in het register zodat zij niet meer ongevraagd voor commerciële doeleinden gebeld worden. Essent…

Meer lezen (1 reactie)

Bestelproces: verplicht stappenplan?

De wet geeft aan dat het bestelproces zo moet worden ingericht dat de consument eventuele fouten gemakkelijk moet kunnen zien en zo nodig herstellen. Dit kunnen spelfouten zijn, zoals fouten in de NAW gegevens, maar ook fouten met betrekking tot de bestelling zelf. Het zou immers erg vervelend zijn als…

Lees verder op webwinkelrecht.nl

De 3 dont’s voor uw webwinkel

Als webwinkelier heeft u het natuurlijk al druk genoeg, dus alles wat u tijd (en geld) scheelt is mooi meegenomen. Ik zal in deze blog dan ook wat punten opnoemen die eigenlijk overbodig zijn.1.       Algemene voorwaarden.Dit komt misschien als een schok, maar als u alleen aan consumenten levert zijn algemene…

Lees verder op webwinkelrecht.nl

Downloaden uit illegale bron mag niet meer

Het nieuws sloeg eind vorige week in als een bom. Het downloaden van auteursrechtelijk beschermde content uit illegale bron kan niet langer toegestaan worden, zo oordeelde het Europese Hof. Een uitspraak die er aan zat te komen, aangezien de advocaat-generaal in januari al concludeerde dat de Nederlandse situatie niet strookt…

Meer lezen (3 reacties)

ICTRechtnieuwsbrief april 2014

Deze maand in de nieuwsbrief: Alles over de nieuwe Consumentenwet in ons nieuwste boek De cookiewet gaat op de schop Trainingen bij ICTRecht in mei: “Security en continuïteit in de cloud” en “De nieuwe privacywet” Lezersvraag: Wat is de waarde van “leesbare” algemene voorwaarden ten opzichte van “juridische” algemene voorwaarden?Lees…

Meer lezen

De nieuwe consumentenwet en wat wij voor u doen

Op 13 juni van dit jaar gaat het consumentenrecht op schop. Vanaf die datum moet een webwinkel aan een aantal nieuwe eisen voldoen. De wet stelt bijvoorbeeld nieuwe regels aan de retourprocedure, het bestelproces, maar ook aan het doorbereken van bijvoorbeeld kosten die gemaakt worden voor betaalmethodes. Wij publiceren hier al…

Lees verder op webwinkelrecht.nl