Locatie Amsterdam
Jollemanshof 12
1019 GW Amsterdam
Telefoon
020 663 1941
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
34216164
BTW
NL8223.30.040.B01
Locatie Groningen
Leonard Springerlaan 35
9727 KB Groningen
Telefoon
050 209 34 99
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
68038712
BTW
NL857275835.B01
Locatie Brussel
Avenue Louise 65
1000 Brussel
Telefoon
+32 (0)2 535 77 55.
E-mail
info@legalict.com
Ondernemingsnummer
0696.909.465
BTW
BE 0696.909.465

Juridisch advies / Sluiten van overeenkomsten

Een gebruiksovereenkomst wordt gesloten doordat u als dienstverlener een aanbod doet en de klant dit aanvaardt.

Dat mag op elke manier: een getekende offerte is net zo rechtsgeldig als een online bestelsysteem. Bij online bestellen gelden wel extra eisen aan de informatie die u de potentiële klant moet verstrekken.

De wet stelt geen speciale eisen aan contractsluiting. U hoeft dus geen getekende offerte te laten retourneren. Een mail met “ja is goed” of een Whatsapp-chat waarin de klant akkoord gaat, is ook genoeg om een contract te sluiten. Wel is het belangrijk dat uit die mail of chat blijkt wat de klant nu precies besteld heeft. En het moet duidelijk zijn dat uw gebruiksvoorwaarden deel van de bestelling zijn.

De enige echte reden om voor papier te kiezen, is dat de wet een ondertekend stuk papier met handtekening als ‘dwingend bewijs’ ziet: wat daarin staat, staat vast. De rechter mag dan niet meer twijfelen aan de echtheid van het document of veronderstellen dat er een schrijffout is gemaakt. Dit speelt vooral een rol als u maatwerkcontracten maakt. Bij een standaardofferte met standaard algemene voorwaarden zal de discussie niet gaan over of het goed of fout opgeschreven staat.

Laat u klanten accounts aanmaken via een online systeem, dan gelden er wél extra eisen. De belangrijkste is dat u de klant tijdig moet informeren over een aantal dingen:

  • De wijze waarop het contract tot stand zal komen en in het bijzonder welke handelingen daarvoor nodig zijn. Een klant mag nooit zonder het te beseffen al een contract met u gesloten hebben.
  • Of u de overeenkomst archiveert (opslaat) en zo ja op welke wijze de klant hier inzage in kan krijgen. Een eenvoudige manier is door de klant per e-mail een kopie te sturen na de bestelling.
  • De wijze waarop de klant een ongewilde bestelling kan annuleren of ongewenste onderdelen daarvan kan verwijderen voordat de overeenkomst tot stand komt.
  • Het complete pakket dat de klant gaat afnemen en de kosten (bij consumenten: inclusief BTW).
  • Als de overeenkomst in meerdere talen kan worden gesloten; in welke taal de overeenkomst tot stand komt.
  • Ook bent u verplicht om direct na sluiting een bevestiging te sturen (dit mag per mail) dat het contract daadwerkelijk is gesloten.

Voldoet u niet aan deze informatieplichten, dan heeft de klant het recht de overeenkomst kosteloos te annuleren. Heeft u vragen over het sluiten van overeenkomsten, stel uw vraag dan hieronder!

Ik wil graag meer informatie ontvangen

Meer weten? Laat een van onze juridische experts contact met u opnemen via het onderstaande formulier.



  • Uw persoonsgegevens gebruiken wij alleen voor het gevraagde contact. Lees de privacyverklaring voor meer informatie.

Soortgelijke onderwerpen

  • Specialisatieopleiding voor FG’s/DPO’s

  • contracticoon

    ICT-reglement

    Uw medewerkers maken voor hun werkzaamheden gebruik van de internetvoorzieningen, waar uw bedrijf in voorziet. Op welke manieren mag het personeel het internet op het werk wel en niet gebruiken?