Locatie Amsterdam
Jollemanshof 12
1019 GW Amsterdam
Telefoon
020 663 1941
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
34216164
BTW
NL8223.30.040.B01
Locatie Groningen
Leonard Springerlaan 35
9727 KB Groningen
Telefoon
050 209 34 99
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
68038712
BTW
NL857275835.B01
Locatie Brussel
Avenue Louise 65
1000 Brussel
Telefoon
+32 (0)2 535 77 55.
E-mail
info@legalict.com
Ondernemingsnummer
0696.909.465
BTW
BE 0696.909.465

Juridisch advies / Notice and takedown – procedure

Met een notice en takedown-procedure heeft u een efficiënt middel om klachten van derden af te handelen en daarmee zijn eigen aansprakelijkheid te beperken.

Zo’n procedure omvat meestal de volgende stappen:

1. Ontvangst van een klacht. Stel hiervoor een speciaal e-mailadres of abuse-formulier beschikbaar op uw website. De klacht moet voldoende informatie bevatten om haar in behandeling te kunnen nemen. Bij een abuse-formulier is dit af te dwingen door duidelijke velden daarvoor verplicht te stellen.

2. Eerste afhandeling van de klacht. Gaat het werkelijk om iets onrechtmatigs? Gaat het om informatie die bij uw eigen klant online staat? En is de klager bevoegd om hierover te klagen? Zo kan alleen de persoon die besmaad wordt, daarover klagen. Een derde mag dat niet, hoe evident de smaad misschien ook is.

3. Overleg met de klant. Overleg is niet verplicht, maar wel aan te raden. De klant kan bewijs aanleveren dat de klacht onterecht is, of dat de klager niet bevoegd is te klagen. Informeer de klager als u met de klant gaat overleggen, zodat deze weet dat een reactie even kan duren.

4. Afhandeling van de klacht. Op basis van de klacht en eventueel overleg met de klant moet u een besluit nemen: weghalen van de informatie, of juist laten staan. Hierbij geldt als criterium dat informatie weg moet als deze “onmiskenbaar” tegen de wet is (zie volgende sectie). Koppel terug aan klant én klager wat u gaat doen. Geef klachten prioriteit en handel ze zo snel af als redelijkerwijs mogelijk is. Wij denken dan aan 48 uur tot maximaal een week.

5. Archiveren van de klacht. Bewaar alle communicatie met betrekking tot het geschil zorgvuldig, zodat zij op een later moment snel en gemakkelijk beschikbaar is.

Maak gratis een notice-and-takedownformulier met onze generator op JuriDox. Of bestel met korting de hostingbundel van JuriDox.

Ik wil graag meer informatie ontvangen

Meer weten? Laat een van onze juridische experts contact met u opnemen via het onderstaande formulier.



  • Uw persoonsgegevens gebruiken wij alleen voor het gevraagde contact. Lees de privacyverklaring voor meer informatie.

Soortgelijke onderwerpen

  • contracticoon

    Juridische generatoren

    ICTRecht heeft tools ontwikkeld op basis van haar meer dan tien jaar ervaring op het gebied van ICT en Recht, waarmee u als ondernemer prima in staat bent om zelf juridische documenten te maken. Van algemene voorwaarden, arbeidscontracten, bewerkersovereenkomsten, BYOD-reglementen tot NDA’s, EULA’s, Service level agreements. U maakt ze met onze generatoren.

  • onderhandelen handenschudden

    Domeinnaam mediation

    Een domeinnaam conflict? Mediation lost het op! Wie zakelijk actief is, komt conflicten tegen. U kunt zelf een claim uitbrengen of u kunt claims tegen uw bedrijf gericht krijgen die zien op uw domeinnaam. De verhoudingen lopen in conflicten vaak zo scheef dat het conflict uw bedrijf handenvol geld kost. Maar het kan ook anders.