Locatie Amsterdam
Jollemanshof 12
1019 GW Amsterdam
Telefoon
020 663 1941
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
34216164
BTW
NL8223.30.040.B01
Locatie Groningen
Leonard Springerlaan 35
9727 KB Groningen
Telefoon
050 209 34 99
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
68038712
BTW
NL857275835.B01
Locatie Brussel
Avenue Louise 65
1000 Brussel
Telefoon
+32 (0)2 535 77 55.
E-mail
info@legalict.com
Ondernemingsnummer
0696.909.465
BTW
BE 0696.909.465

Juridisch advies / Faillissement in de cloud

Als een clouddienstverlener failliet gaat, in surseance van betaling verkeert of gewoon besluit een dienst te beëindigen, moet de klant op de een of andere manier regelen dat hij de toegang tot de data en liefst ook de applicatie behoudt. In ieder geval tot hij een alternatief gevonden heeft.

Als een clouddienstverlener failliet gaat, in surseance van betaling verkeert of gewoon besluit een dienst te beëindigen, moet de klant op de een of andere manier regelen dat hij de toegang tot de data en liefst ook de applicatie behoudt. In ieder geval tot hij een alternatief gevonden heeft.

Uw medewerking als clouddienstverlener is hierbij noodzakelijk. Daarenboven is het onze ervaring dat klanten eigen initiatief hierbij zeer waarderen en dat u zich onderscheidt van rest van de markt door maatregelen te treffen.

Wettelijk is er niets geregeld voor de klanten van een failliete clouddienstverlener. Het is dus zeer belangrijk – voor zowel klant als leverancier – om na te denken over de consequenties en hoe deze op te lossen zijn. Natuurlijk moet dat ruim van tevoren gebeuren.

Naast faillissement zijn er andere situaties, zoals bedrijfsovernames, fusies of overlijden van de eigenaar van de eenmanszaak, waardoor een SaaS-dienst ineens niet geleverd wordt. De consequenties kunnen voor de klant zeer serieus zijn. Immers, als het online boekhoudpakket of customer relationship managementpakket niet meer beschikbaar is, dan gaat de bedrijfsvoering van de klant ook onderuit.

De klassieke oplossing voor het probleem van een failliete softwareleverancier was de escrow. Hierbij wordt de broncode van de software in bewaring gegeven bij een derde, met de instructie deze vrij te geven bij gebeurtenissen als faillissement of het staken van de dienst. Zo kan de klant verder met de software.

Echter, in het Nebula-arrest van 2006 bepaalde de Hoge Raad dat de curator een overeenkomst mag opzeggen, zelfs als hij niets hoeft te doen op grond van de overeenkomst. Dit houdt in dat de curator de licentie voor de software kan beëindigen. Het een kan niet zonder het ander: naast de broncode moet de klant ook een gebruiksrecht hebben om de software te mogen gebruiken. Anders kan de curator alsnog een stokje steken voor het gebruik.
Praktisch gezien betekent dit dat de curator bij een failliete clouddienst de stekker eruit mag trekken, en wel direct. Uw klanten worden daarmee ernstig gedupeerd.
Wij adviseren hoe u de continuïteit van uw clouddienst kunt waarborgen.

Ik wil graag meer informatie ontvangen

Meer weten? Laat een van onze juridische experts contact met u opnemen via het onderstaande formulier.



  • Uw persoonsgegevens gebruiken wij alleen voor het gevraagde contact. Lees de privacyverklaring voor meer informatie.

Soortgelijke onderwerpen

  • contracticoon

    Privacyverklaring

    U bent wettelijk verplicht uw klanten en bezoekers duidelijk te informeren over welke privacygevoelige gegevens u verzamelt en met welk doel. Informeren gebeurt meestal via een privacyverklaring.

  • Kennis community voor FG’s, DPO’s en privacy professionals

    Op zoek naar een plek waar u kennis en ervaringen kunt delen met andere FG’s, DPO’s en privacy professionals?