Webshops krijgen te maken met verschillende complexe regels. Deze zijn bedoeld ter bescherming van de consument en betekenen het nodige werk voor jou. Hoe ga je hier mee om? Je kunt bij ons terecht voor al jouw vragen en twijfels.
Ondernemers hebben met flink wat regels te maken. Zo ben je verplicht je onderneming in te schrijven bij de KvK en Belastingdienst. Ook voor je eigen bescherming moet je diverse juridische stappen nemen bij het starten van een webshop, bijvoorbeeld door je bedrijfs- en/of productnamen vast te leggen.
Webwinkeliers dienen zich te houden aan de nodige informatieplichten. Zo heeft de consument een recht van retour en kan hij aanspraak maken op wettelijke garantie. Houd jij je niet aan de verplichtingen, dan kan dat tot boetes of zelfs sluiting van je webshop leiden. Lees meer.
In de winkel kan een klant een product even vasthouden of een demonstratie krijgen, maar via internet gaat dat wat lastig. Klanten krijgen bij een koop via internet een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding tot 14 dagen na ontvangst van de goederen. Je bent verplicht zo’n retour te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te storten, ongeacht de reden die de klant opgeeft. Lees meer.
Nadat de koop is gesloten, moet je binnen dertig dagen het bestelde leveren als webshop. Dit is een wettelijke termijn. Je bent vrij iets anders af te spreken met je klant. Dat kan langer of korter zijn, maar je moet je daar wel aan houden, ook als je stelt binnen 24 uur te leveren. Afspraak is afspraak.
Factureren is verplicht bij bedrijven, en consumenten hebben recht op een betalingsbewijs als ze daarom vragen.
Het eenvoudigste voor factureren als webshop is dan ook om iedereen die iets bestelt, een factuur uit te reiken. Op zo’n factuur moet in ieder geval je identiteit, je BTW- en KvK-nummers en het bestelde staan. Bij bedrijven moet het BTW-bedrag expliciet genoemd worden.
Als winkelier wil je natuurlijk graag betaald worden. Dat is bij een webwinkel wat lastiger dan bij de visboer.
Gelukkig zijn er vele betaaltechnieken voor webshops, van iDeal tot creditcards, Paypal of rembours, waarmee de consument op afstand kan betalen. Daarbij gelden echter wel strenge wettelijke regels. Zo mag je de consument niet verplichten om de volledige aankoopprijs vooruit te betalen. Betalingen via iDeal, waarbij de consument de aankoopprijs geheel vooruitbetaalt, zijn dus eigenlijk in strijd met deze regel.
Vergeet de garantiebewijzen: een product moet doen wat de koper redelijkerwijs mag verwachten, zo staat keihard in de wet.
Zo dient een PC een jaar of drie mee te gaan, en mag een wasmachine geen sokken tot gort vermalen. Blijkt het product daar niet aan te voldoen, dan ben je verplicht dit kosteloos te herstellen of een vervangend product te leveren. Inderdaad, jij, de verkoper, en niet de fabriek of importeur. De wet is hier erg streng en het aantal juridische procedures hierover neemt de laatste jaren gestaag toe. Zorg er dus voor dat je je zaakjes op orde hebt met betrekking tot garantie in je webwinkel.
Met algemene voorwaarden schep je als webshop duidelijkheid naar je klanten toe. Goede algemene voorwaarden zijn essentieel bij iedere handelstransactie, zeker bij e-commerce of dienstverlening via internet of (mobiele) telefoon. Toch zijn er veel juridische valkuilen waardoor algemene voorwaarden ongeldig verklaard kunnen worden. Lees meer.
Elke organisatie verwerkt persoonsgegevens, of dat nu gegevens van medewerkers of van klanten zijn. Bij het verwerken van persoonsgegevens moet de regels uit de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) worden nageleefd en dat kan vele vragen met zich meebrengen. Lees meer.
Er kan een moment komen dat je van je webshop af wilt of juist een webshop wilt overnemen.
Bij de overname van een webwinkel dient met nogal wat juridische aspecten rekening te worden gehouden. Het overnemen van een webshop valt te zien als een bedrijfsovername en daar komt heel wat bij kijken. Zo vergt een overname een goede voorbereiding en is de wijze van overname bepalend voor de juridische gevolgen.
Reclame, direct marketing, of meer algemeen commerciële communicatie, vindt steeds vaker elektronisch plaats. Hieronder valt bijvoorbeeld het sturen van reclameberichten per e-mail, maar ook het plaatsen van een advertentie of een wervende tekst op een website.
De wet stelt eisen aan het maken van reclame, met name wanneer die communicatie ongevraagd wordt verstuurd. Maar ook voor ‘gewoon een banner’ of een reclame-uiting op je website gelden regels. Lees meer.
Het verkeerd kiezen van een merk en een domeinnaam kan uitlopen op een juridisch conflict. Geschillen over domeinnamen en merken of handelsnamen komen regelmatig voor. Lees meer.
Auteursrecht (copyright) speelt een centrale rol bij ICT en internetrecht. Vrijwel elk werk, van webpagina tot foto op mobiele telefoon, is beschermd door het auteursrecht. Houd hier dus rekening mee bij het opzetten van een webwinkel en kiezen van productfoto’s.
Webshops worden steeds populairder, maar kennen heel wat bijzondere wet- en regelgeving waar zij rekening mee moeten houden. Meer weten? Lees onze e-commerce factsheets.
Maak kennis met onze juridisch adviseurs. Zij staan organisaties bij met praktisch advies:
Bel ons voor meer informatie op telefoonnummer: 020 663 1941 (voor ICTRecht Groningen: 050 209 3499). Een bericht achterlaten via het formulier kan ook: een van onze juridisch adviseurs neemt dan contact met je op.
Wanneer je een aanvraag bij ons doet, volgt altijd eerst een vrijblijvend kennismakingsgesprek: telefonisch, bij ons op kantoor of bij jou op locatie.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.