ICTRecht B.V.

  • Jollemanhof 12
  • 1019 GW Amsterdam
Telefoon
Vestiging Amsterdam: 020 663 1941 / Vestiging Groningen: 050 209 3499
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
34216164
btw
NL8223.30.040.B01

Juridisch advies / Domeinnamen

Geschillen over domeinnamen en merken of handelsnamen komen regelmatig voor.

Ook als de domeinnaam geheel te goeder trouw geregistreerd of gebruikt wordt. Een merkhouder kan tegen elk commercieel gebruik van zijn merk optreden, als daardoor verwarring over de partij achter de domeinnaam of daar aangeboden producten of diensten kan ontstaan.

Voor overdracht van domeinnamen of opeisen van domeinnamen is snelheid vaak een vereiste. Vandaar dat er een alternatief is ontwikkeld: arbitrage. Domeinnamen worden beheerd door SIDN (voor .nl domeinnamen) of ICANN (voor .com, .net, .org en andere internationale domeinnamen). Deze organisaties verplichten gebruikers van domeinnamen (en hun providers) om mee te werken aan een speciale arbitrageprocedure voor geschillen over domeinnamen.

Wie meent een beter recht op een domeinnaam te hebben, kan volgens deze Uniform Domain-Name Dispute-Resolution Procedure (UDRP) zijn claim voorleggen aan een arbitragecommissie bij bijvoorbeeld het WIPO of het National Arbitration Forum.

ICTRecht heeft jarenlange ervaring bij zowel het opeisen als verdedigen van domeinnamen op basis van merkrechten, handelsnaamrechten of andere gronden. Laat u dus deskundig adviseren als u een procedure wilt beginnen, of geconfronteerd wordt met een claim op uw domeinnaam.

Lees meer in onze factsheet ‘Geef hier die domeinnaam!’

Onze domeinnaam adviezen

Dienst aanvraag

Meer weten? Laat een van onze juridische experts contact met u opnemen via het onderstaande formulier.

Soortgelijke onderwerpen

  • wolkje

    Service level agreement (SLA)

    U heeft als clouddienstverlener een zorgplicht om een “goede” dienstverlening te leveren.

  • wolkje

    SaaS- / Cloud-licentievoorwaarden

    Levert u geen gewone hosting, maar Software-as-a-Service of clouddiensten? In dat geval zijn uw klanten sterk van uw dienstverlening afhankelijk voor hun eigen bedrijf, en dat schept verplichtingen voor u. Zorg dat die verplichtingen duidelijk zijn voor uw klanten én voor uzelf.