Locatie Amsterdam
Jollemanshof 12
1019 GW Amsterdam
Telefoon
020 663 1941
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
34216164
BTW
NL8223.30.040.B01
Locatie Groningen
Leonard Springerlaan 35
9727 KB Groningen
Telefoon
050 209 34 99
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
68038712
BTW
NL857275835.B01
Locatie Brussel
Avenue Louise 65
1000 Brussel
Telefoon
+32 (0)2 535 77 55.
E-mail
info@legalict.com
Ondernemingsnummer
0696.909.465
BTW
BE 0696.909.465

Juridisch advies / Digitale handtekening

Wist u dat een elektronische handtekening dezelfde rechtsgevolgen heeft als de handgeschreven handtekening? Daarmee zijn elektronische contracten en verkoopovereenkomsten juridisch mogelijk.

In tegenstelling tot de handtekening op papier kent de elektronische handtekening drie verschillende vormen. Alle drie de vormen zijn rechtsgeldig, mits aan bepaalde voorwaarden is voldaan.

  1. De gewone elektronische handtekening is de eenvoudigste variant. Denk hierbij aan een een gescande handtekening op papier, die bijvoorbeeld onder een e-mail geplakt kan worden als afbeelding. Deze variant wordt meestal niet aangeraden omdat hij eenvoudig te vervalsen is. Maar als de betrouwbaarheid voldoende vaststaat (bijvoorbeeld bij e-mail binnen een bedrijf), dan is zo’n handtekening rechtsgeldig.
  2. De geavanceerde elektronische handtekening maakt gebruik van wiskundige technieken om een unieke code aan een bericht te koppelen. Deze code wordt afgeleid uit het bericht zelf en uit de identiteit van de afzender. Daarmee is de code niet te gebruiken bij een vervalst bericht, zodat zo’n geavanceerde elektronische handtekening al snel als betrouwbaar en dus rechtsgeldig wordt gezien. Deze vorm wordt ook wel aangeduid als de “digitale handtekening”.
  3. De gekwalificeerde elektronische handtekening is de zwaarste variant. Hierbij wordt een geavanceerde elektronische handtekening gecontroleerd met behulp van een certificaat dat door een erkende certificatiedienstverlener wordt uitgegeven. Erkenning en inschrijving van zulke dienstverleners gebeurt door de telecomtoezichthouder OPTA.

Elektronische (digitale) handtekeningen kunnen dus op verschillende manieren worden gezet. Of ze rechtsgeldig zijn, hangt af van vele omstandigheden en het doel waarvoor ze gezet en gebruikt worden. Een handtekening onder een e-mail met een dienstmededeling wordt op een andere manier beoordeeld dan een handtekening onder een digitale levensverzekeringspolis bijvoorbeeld.

ICTRecht beschikt over de kennis van zowel de techniek als de wet om u deskundig en praktisch te kunnen adviseren over de mogelijkheden en grenzen van elektronische handtekeningen. Denk daarbij aan vragen als:

  • Is de elektronische handtekening, die ik hanteer, rechtsgeldig?
  • Welk type elektronische handtekening moet ik op een elektronisch contract plaatsen?
  • Is een elektronische handtekening überhaupt noodzakelijk?
  • Ik wil schriftelijke documenten met handtekening overzetten naar een digitale vorm. Hoe richt ik dat proces in?
  • Als ik een PDF-document met een elektronische handtekening print, is het geprinte document dan nog wel rechtsgeldig?
  • Ik wil elektronisch factureren. Hoe richt ik dat proces in? Op welke wijze moet je facturen elektronisch ondertekenen?
  • Als verzekeraar krijg ik te maken met de digitale polis en wil het hele verzekeringsproces digitaliseren. Hoe ga ik daarmee om? Hoe voldoe ik aan alle juridische vereisten? (Lees de blog over de digitale polis)

ICTRecht heeft Evidos als partner voor het leveren van een digitale ondertekendienst. Evidos biedt met haar ondertekendienst Ondertekenen.nl een gebruiksvriendelijke oplossing voor de elektronische handtekening en digitale identificatie.

ICTRecht heeft Xolphin als partner voor het leveren van signingcertificaten (maar ook voor websitebeveiliging; SSL-certificaten).

Ik wil graag meer informatie ontvangen

Meer weten? Laat een van onze juridische experts contact met u opnemen via het onderstaande formulier.



  • Uw persoonsgegevens gebruiken wij alleen voor het gevraagde contact. Lees de privacyverklaring voor meer informatie.

Soortgelijke onderwerpen

  • advies vraagwolkje

    Inkoopvoorwaarden

    Als u diensten afneemt, zullen uw leveranciers standaard elk hun eigen algemene voorwaarden hanteren. Dit kan al snel onoverzichtelijk worden, omdat die voorwaarden zelden uniform zijn. Steeds meer organisaties kiezen er dan ook voor om met inkoopvoorwaarden te werken, die voor alle leveranciers dan gelijk zijn.

  • privacyslot met een wolk

    Eerste hulp bij hacks

    Uw bedrijf is gehackt. Dat kan vele nare gevolgen hebben. De diensten en gegevens voor uw klanten zijn niet meer beschikbaar of niet meer veilig. Daarbij loopt u het risico op negatieve publiciteit, opstappende klanten, claims over aansprakelijkheid, boetes van bevoegde autoriteiten en meer. In crisistijd adviseren wij u wat te doen.