Vestiging Amsterdam

  • Jollemanhof 12
  • 1019 GW Amsterdam
Telefoon
020 663 1941
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
34216164
btw
NL8223.30.040.B01

Juridisch advies / Digitale handtekening

Wist u dat een elektronische handtekening dezelfde rechtsgevolgen heeft als de handgeschreven handtekening? Daarmee zijn elektronische contracten en verkoopovereenkomsten juridisch mogelijk.

In tegenstelling tot de handtekening op papier kent de elektronische handtekening drie verschillende vormen. Alle drie de vormen zijn rechtsgeldig, mits aan bepaalde voorwaarden is voldaan.

  1. De gewone elektronische handtekening is de eenvoudigste variant. Denk hierbij aan een een gescande handtekening op papier, die bijvoorbeeld onder een e-mail geplakt kan worden als afbeelding. Deze variant wordt meestal niet aangeraden omdat hij eenvoudig te vervalsen is. Maar als de betrouwbaarheid voldoende vaststaat (bijvoorbeeld bij e-mail binnen een bedrijf), dan is zo’n handtekening rechtsgeldig.
  2. De geavanceerde elektronische handtekening maakt gebruik van wiskundige technieken om een unieke code aan een bericht te koppelen. Deze code wordt afgeleid uit het bericht zelf en uit de identiteit van de afzender. Daarmee is de code niet te gebruiken bij een vervalst bericht, zodat zo’n geavanceerde elektronische handtekening al snel als betrouwbaar en dus rechtsgeldig wordt gezien. Deze vorm wordt ook wel aangeduid als de “digitale handtekening”.
  3. De gekwalificeerde elektronische handtekening is de zwaarste variant. Hierbij wordt een geavanceerde elektronische handtekening gecontroleerd met behulp van een certificaat dat door een erkende certificatiedienstverlener wordt uitgegeven. Erkenning en inschrijving van zulke dienstverleners gebeurt door de telecomtoezichthouder OPTA.

Elektronische (digitale) handtekeningen kunnen dus op verschillende manieren worden gezet. Of ze rechtsgeldig zijn, hangt af van vele omstandigheden en het doel waarvoor ze gezet en gebruikt worden. Een handtekening onder een e-mail met een dienstmededeling wordt op een andere manier beoordeeld dan een handtekening onder een digitale levensverzekeringspolis bijvoorbeeld.

ICTRecht beschikt over de kennis van zowel de techniek als de wet om u deskundig en praktisch te kunnen adviseren over de mogelijkheden en grenzen van elektronische handtekeningen. Denk daarbij aan vragen als:

  • Is de elektronische handtekening, die ik hanteer, rechtsgeldig?
  • Welk type elektronische handtekening moet ik op een elektronisch contract plaatsen?
  • Is een elektronische handtekening überhaupt noodzakelijk?
  • Ik wil schriftelijke documenten met handtekening overzetten naar een digitale vorm. Hoe richt ik dat proces in?
  • Als ik een PDF-document met een elektronische handtekening print, is het geprinte document dan nog wel rechtsgeldig?
  • Ik wil elektronisch factureren. Hoe richt ik dat proces in? Op welke wijze moet je facturen elektronisch ondertekenen?
  • Als verzekeraar krijg ik te maken met de digitale polis en wil het hele verzekeringsproces digitaliseren. Hoe ga ik daarmee om? Hoe voldoe ik aan alle juridische vereisten? (Lees de blog over de digitale polis)

ICTRecht heeft Xolphin als partner voor het leveren van elektronische handtekeningen (maar ook voor website beveiliging; SSL-certificaten).

Dienst aanvraag

Meer weten? Laat een van onze juridische experts contact met u opnemen via het onderstaande formulier.



  • Uw persoonsgegevens gebruiken wij alleen voor het gevraagde contact. Lees de privacyverklaring voor meer informatie.

Soortgelijke onderwerpen

  • contracticoon

    Versturen sommatiebrief domeinnaam inbreuk

    Indien een domeinnaam inbreuk maakt op uw rechten, wilt u hier natuurlijk tegen optreden. Als een informeel bericht niet het gewenste effect heeft kan een domeinnaam opgeëist worden in een sommatiebrief.

  • vergrootglas / audit

    Scan continuïteit

    Vanzelfsprekend wilt u uw onderneming behoeden van een ondergang. Een ongeluk zit in een klein hoekje en daarom bent u liever voorbereid. Welke juridische maatregelen kunt u nemen om de continuïteit van uw dienstverlening en uw bedrijf te waarborgen?