ICTRecht B.V.

  • Jollemanhof 12
  • 1019 GW Amsterdam
Telefoon
Vestiging Amsterdam: 020 663 1941
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
34216164
btw
NL8223.30.040.B01

Juridisch advies / Cookies en privacy

De cookiewet is er gekomen vanwege zorgen over de privacy.

Met cookies is het immers mogelijk mensen te volgen (zeker bij third-party cookies) en zo uitgebreide informatie over hun interesses op te bouwen. Om dit probleem aan banden te leggen, is er dus een wet gekomen die bepaalt dat elke cookie toestemming vereist, behalve de functionele.

Juridisch gezien gaat het dus niet om de vraag of een cookie de privacy schendt, of het cookie first- dan wel third-party is, en of de privacyverklaring duidelijk genoeg is. Zet u een cookie? Dan toestemming vragen.

Als u de gegeven toestemming vastlegt, kan die vastlegging onder de Wet bescherming persoonsgegevens vallen. En dan kunt u verplicht zijn uw registratie te melden bij de privacytoezichthouder.

Wanneer een cookie wél gebruikt wordt voor privacy-relevante activiteiten zoals het bijhouden van interesseprofielen of het tracken van bezoekers over sites heen, geldt naast de cookiewet ook “gewoon” de Wet bescherming persoonsgegevens. U moet dus apart toestemming vragen hiervoor, en de bezoeker alle rechten uit de Wbp gunnen, zoals het recht van inzage en correctie in zijn profiel.

Bij dergelijke cookies geldt een omgekeerde bewijslast: wanneer cookies meerdere stukjes informatie over bezoekers combineren, moet de website-eigenaar bewijzen dat dit géén privacyschending oplevert.

> MAAK GRATIS EEN COOKIEBANNER AAN

> ZEKER WETEN DAT UW BEDRIJF VOLDOET AAN DE COOKIEWET? VRAAG EEN COOKIE SCAN AAN

Dienst aanvraag

Meer weten? Laat een van onze juridische experts contact met u opnemen via het onderstaande formulier.

Soortgelijke onderwerpen

  • wolkje

    Service level agreement (SLA)

    U heeft als clouddienstverlener een zorgplicht om een “goede” dienstverlening te leveren.

  • advies vraagwolkje

    Inkoopvoorwaarden

    Als u diensten afneemt, zullen uw leveranciers standaard elk hun eigen algemene voorwaarden hanteren. Dit kan al snel onoverzichtelijk worden, omdat die voorwaarden zelden uniform zijn. Steeds meer organisaties kiezen er dan ook voor om met inkoopvoorwaarden te werken, die voor alle leveranciers dan gelijk zijn.