ICTRecht B.V.

  • Jollemanhof 12
  • 1019 GW Amsterdam
Telefoon
Vestiging Amsterdam: 020 663 1941 / Vestiging Groningen: 050 209 3499
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
34216164
btw
NL8223.30.040.B01

Juridisch advies / Betalen bij webwinkels

Als winkelier wilt u natuurlijk graag betaald worden. Dat is bij een webwinkel wat lastiger dan bij de visboer.

Gelukkig zijn er vele betaaltechnieken, van iDeal tot creditcards, Paypal of rembours, waarmee de consument op afstand kan betalen. Daarbij gelden echter wel strenge wettelijke regels. Zo mag u de consument niet verplichten om de volledige aankoopprijs vooruit te betalen. Betalingen via iDeal, waarbij de consument de aankoopprijs geheel vooruitbetaalt, zijn dus eigenlijk in strijd met deze regel.

Expliciet afspreken

Gelukkig biedt de wet een uitzondering op deze regel. U mag de consument namelijk best de volledige aankoopprijs vooruit laten betalen, zolang u dit maar expliciet vooraf heeft afgesproken met hem. Expliciet wil zeggen dat de consument deze regel echt voor de neus heeft gehad. Een vermelding hiervan in algemene voorwaarden is niet genoeg. Die hoeven immers niet gelezen te worden.

De oplossing is dan ook tamelijk eenvoudig. Bied de consument een alternatieve betalingswijze aan, waarbij hij niet de volledige aankoopprijs vooraf dient te betalen. Te denken valt aan een betaling per acceptgiro of een betaling onder rembours. In dat geval laat u de consument zelf kiezen en kiest hij voor iDeal, dan gaat hij kennelijk akkoord met een volledige vooruitbetaling.

Wellicht overweegt u nu om administratiekosten te rekenen als de consument een betalingswijze kiest zoals een acceptgiro. Dat mag, maar de kosten mogen niet hoger zijn dan redelijkerwijs nodig om die betalingswijze te verwerken. Verzint u dus zomaar een bedrag om mensen af te schrikken, dan kan de rechter dit verbieden.

Creditcardbetaling

Een ietwat vreemde eend in de bijt is de betaling met een creditcard. Een betaling met een creditcard kan namelijk zowel een vooruitbetaling zijn als een betaling bij levering van een product. Als webwinkelier kunt u immers zelf het moment van afschrijving aangegeven. Geef daarom altijd duidelijk aan welk moment u hanteert. Op deze manier is het voor de consument duidelijk of er al dan niet sprake is van vooruitbetaling.

Kortom, uw betalingsproces is in orde als de consument achteraf — dus bij levering — kan betalen óf als hij de keuze heeft tussen een vooruitbetaling en een betaling achteraf.

> Alle juridische adviezen voor webwinkels & e-commerce

Dienst aanvraag

Meer weten? Laat een van onze juridische experts contact met u opnemen via het onderstaande formulier.

Soortgelijke onderwerpen

  • privacyslot met een wolk

    Eerste hulp bij hacks

    Uw bedrijf is gehackt. Dat kan vele nare gevolgen hebben. De diensten en gegevens voor uw klanten zijn niet meer beschikbaar of niet meer veilig. Daarbij loopt u het risico op negatieve publiciteit, opstappende klanten, claims over aansprakelijkheid, boetes van bevoegde autoriteiten en meer. In crisistijd adviseren wij u wat te doen.

  • contracticoon

    Contractmanagement

    Een actieve onderneming sluit voortdurend overeenkomsten met klanten, leveranciers en personeel. Al deze contracten dienen gemanaged te worden door iemand die uw organisatie kent en begrijpt. Wanneer ICTRecht een inventarisatie bij u heeft gedaan kunnen wij uw belangen beter behartigen en weten we welke juridische risico’s u loopt.