Affiliate marketing is online een veelgebruikt middel om extra omzet te genereren. Hoe zit het met de regelgeving omtrent affiliate marketing?
Bij affiliate marketing belonen winkels of dienstverleners hun partners (‘affiliates’) voor aangebrachte klanten. Met een speciale affiliatelink of affiliatecode kan het verkeer worden herkend, en op basis daarvan ontvangt de affiliate een vergoeding. Gebruikelijk is een vergoeding per verkoop dankzij de partner, maar ook vergoedingen voor aangebrachte leads (bezoekers met specifieke interesse) of bezoekers in het algemeen zijn natuurlijk mogelijk. De bekendste modellen:
Affiliate marketing kan erg lucratief zijn, zowel voor de affiliate als het bedrijf dat affiliates inzet. Een goed contract voor een affiliateprogramma is cruciaal, zeker met het oog op helaas vaak voorkomende fraude. Het juridisch regelen van affiliate marketing is geen eenvoudige zaak.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.