Er komt een snelle en eenvoudige digitale procedure voor consumenten en ondernemers zodat geschillen snel en goedkoop kunnen worden beslecht. Ik moet zeggen:dit wordt ook wel tijd!
Er was al langer sprake van een dergelijke, laagdrempelige procedure maar op de een of andere manier kregen andere onderwerpen van het kabinet toch voorrang. Maar nu is het zover en belooft minister Opstelten van Veiligheid en Justitie dat er echt werk van gemaakt zal worden.
Gelukkig maar, want door nieuwe maatregelen van het kabinet zoals het invoeren van kostendekkende griffierechten en besparingen op de gefinancierde rechtsbijstand zou zo’n snelle en eenvoudige digitale procedure voor consumenten en ondernemers wellicht onmogelijk worden.
Dat het zo lang moet duren voor een dergelijk ‘snel’ systeem is eigenlijk wel vreemd. Een vereenvoudigd systeem kan tenslotte veel kosten besparen, en dat is toch precies wat het kabinet wil?
Door de procedure zo veel mogelijk elektronisch af te handelen en terughoudend gebruik te maken van kostbare bewijsmiddelen zoals getuigenverhoor en deskundigenbericht en alleen een mondelinge behandeling toe te staan als de rechter dat echt nodig acht kan er enorm bezuinigd worden op de traditionele manier van procederen.
Het is bovendien sinds 2009 voor de consument en ondernemer al wèl mogelijk om grensoverschrijdende (Europese) geschillen op goedkope wijze op te lossen middels de zogeheten small claims procedure,maar op nationaal niveau staan deze partijen dus nog met lege handen.
De small claims procedure is en bedoeld als goedkoop en snel alternatief bij grensoverschrijdende (!) geschillen voor claims tot 2000 euro. De Nederlandse procedure zal hier erg op lijken.
Uiteraard geen nieuw systeem zonder haken en ogen. Volgende keer zal ik hier dan ook dieper op ingaan.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.