Vestiging Amsterdam

  • Jollemanhof 12
  • 1019 GW Amsterdam
Telefoon
020 663 1941
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
34216164
btw
NL8223.30.040.B01

Onze factsheets

ICTRecht deelt graag haar juridische kennis. Onze factsheets geven u de kernpunten van juridische thema's en documenten zoals: algemene voorwaarden, cameratoezicht of privacywetgeving.

Daarnaast biedt ICTRecht andere kennisproducten aan: boeken, het magazine ICTRecht in de praktijk, nieuwsbrieven en trainingen

Mocht u er niet uitkomen met behulp van onze kennisproducten? U kunt bij ons te allen tijde terecht voor uw juridische vraagstukken rondom ICT en internet. Zie ook onze tarieven en referenties.

Het overzicht van onze factsheets

  • Idee beschermen

    Een goed idee kan veel geld waard zijn. Een slimme verbetering voor een product, een concept voor een spel of marketingtechniek of zelfs maar een naam voor een dienst kunnen het verschil maken tussen middenmoter en marktleider. Alleen kan iedereen met zo’n idee aan de haal. Hoe beschermt u nu uw idee tegen namaak of imitatie?

  • ICT, Recht en Overheid

    De Nederlandse overheid leunt steeds zwaarder op ICT. Zo breidt ze in hoog tempo haar dienstverlening via internet uit, bijvoorbeeld met het mogelijk maken van online aangiften bij de politie, digitale vergunningaanvragen bij een waterschap en gepersonaliseerde loketten bij de gemeente. De elektronische overheid: welke wetten en regels gelden er?

  • ICT-leveranciers & Zorg

    Levert u ICT-diensten aan een zorgorganisatie? Dan wilt u goede afspraken maken met  de zorgorganisatie. Niet alleen over welke dienst u precies gaat leveren maar ook over de voorwaarden waaronder u die diensten levert en wie waarvoor verantwoordelijk is.

  • Internet monitoren

    Vrijwel ieder bedrijf doet het, of overweegt het op zijn minst: het monitoren van het internetverkeer van medewerkers. Vaak wordt er bijvoorbeeld bijgehouden welke websites het personeel bezoekt, maar inspectie van hun mailboxen, laptops of e-mails en chatgesprekken is zeker ook mogelijk.

  • Oneerlijke handelspraktijken op het internet

    ‘Ik zou mijn klanten nooit misleiden!’ denkt u misschien. Toch blijkt in de praktijk dat het nog vaak mis gaat. Ook zonder dat u zich daarvan bewust bent kunt u zich namelijk schuldig maken aan oneerlijke en misleidende handelspraktijken. In deze factsheet leest u over oneerlijke handelspraktijken.

  • Juridische ondersteuning voor open source

    Open source biedt unieke kansen, maar kent ook unieke risico’s. Voor bedrijven die gewend zijn aan traditionele licenties, kan het duur of lastig zijn om te zorgen dat ze zich houden aan open source licenties. Deze kennen namelijk bijzondere bepalingen, zoals het beschikbaar moeten stellen van eigen broncode. Het negeren van open source licentie-voorwaarden betekent dat de software zonder geldige licentie wordt gebruikt, wat kan leiden tot een rechtszaak of slechte publiciteit.

  • Regels commerciële communicatie

    Maar weinig mensen zitten erop te wachten: reclamefolders, telefoontjes onder etenstijd en een e-mailbox vol met schreeuwende titels. Vandaar dat de Nederlandse wetgeving rond ‘spam’ oftewel ongevraagde commerciële communicatie erg streng is. In deze factsheet leest u hoe u binnen de grenzen van de wet kunt blijven.

  • Juridische hordes voor uw webwinkel

    Als webwinkelier heeft u een groot aantal wettelijke verplichtingen. Deze zijn bedoeld ter bescherming van de consument. In deze factsheet leert u de belangrijkste aandachtspunten voor webshop eigenaren.

  • Notice and takedown

    Verspreidt u informatie op internet? Dan kunt u aansprakelijk gesteld worden of strafrechtelijk vervolgd worden (door het Openbaar Ministerie) voor die informatie. Denk aan smaad, schending van auteursrechten of merkenrechten, maar ook aan kinderporno of teksten die aanzetten tot terrorisme. Dit geldt óók als uw klanten of gebruikers de content geplaatst hebben.

  • Algemene voorwaarden

    Algemene voorwaarden geven ondernemers de mogelijkheid om in één keer regels over de niet-essentiële aspecten van hun dienstverlening te stellen. Er zijn de nodige valkuilen bij algemene voorwaarden. In deze factsheet leest u welke.