ICTRecht B.V.

  • Jollemanhof 12
  • 1019 GW Amsterdam
Telefoon
Vestiging Amsterdam: 020 663 1941 / Vestiging Groningen: 050 209 3499
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
34216164
btw
NL8223.30.040.B01

Factsheets / Geef hier die domeinnaam!

Wie op internet actief wil zijn, heeft een goede domeinnaam nodig. Aan deze naam worden de website en e-mailadressen van het bedrijf gekoppeld. Wie een bekende handels- of merknaam heeft, registreert die natuurlijk als domeinnaam.

Maar een minder scrupuleuze ondernemer kan ook andermans handelsnaam of merknaam registreren. Die kan dan worden doorverwezen naar hun eigen site. Zo komen potentiële klanten van die concurrent bij henzelf terecht en dat is natuurlijk leuk voor de omzet. Wat is hier nu aan te doen? En waar liggen de grenzen van het registreren van domeinnamen? Wanneer maakt een domeinnaam inbreuk op een merk of handelsnaam?

> Download factsheet ‘Geef hier die domeinnaam!

> Training Reclame en Online Marketing

Merken en handelsnamen

Merk- en handelsnamen zijn juridisch beschermd. Concurrenten mogen die niet zomaar gebruiken. Echter, meerdere bedrijven kunnen over een merkrecht voor dezelfde naam beschikken. Zo zijn er in Nederland drie bedrijven die het woord Ajax gebruiken: de voetbalclub, het brandpreventiebedrijf en Proctor & Gamble voor een schoonmaakmiddel. Dit kan, omdat de betreffende producten niets met elkaar te maken hebben. Net zo goed kunnen drie bedrijven dezelfde handelsnaam voeren. Zelfs als ze in dezelfde branche actief zijn! De enige eis is dat geen twee bedrijven in dezelfde geografische regio dezelfde naam voeren. Zo kunnen drie bakkers in Amsterdam, Utrecht en Eindhoven zich allemaal ongestraft bakker Jansen noemen.

Een handelsnaam is automatisch beschermd wanneer een bedrijf onder die naam naar buiten treedt. De bescherming geldt voor alle namen die daadwerkelijk worden gebruikt. Een bedrijf kan meerdere handelsnamen hebben, en die hoeven niet allemaal bij de Kamer van Koophandel gedeponeerd te zijn. Een depot is wél verplicht voor merken: een productnaam of logo is alleen beschermd als dit gedeponeerd is bij het Benelux- of Europese merkenbureau. Dit omdat onderzocht moet worden of een merk wel “onderscheidend” oftewel creatief is. Een beschrijvende term mag niet als merk worden gehanteerd.

Wie het eerst komt, behalve…

Domeinnamen zijn uniek. Slechts één van de bovengenoemde drie bedrijven kan de domeinnaam ajax.nl of bakkerjansen.nl voeren. Daarbij geldt de regel: wie het eerst komt, die het eerst maalt. Bij ajax.nl was de voetbalclub eerst, en dus hebben de andere twee een alternatieve naam moeten registreren. Zij lopen daardoor mogelijk klanten mis, maar daar is niets aan te doen. Het is wel mogelijk op te treden tegen een domeinnaam als er kans is op verwarring door de manier waarop de domeinnaam wordt gebruikt. Zou de voetbalclub op haar site brandblusssers verkopen, dan kan het brandpreventiebedrijf daar juridisch tegen optreden. Datzelfde geldt ook als de voetbalclub de brandblussers in een winkel zou verkopen.

Het is juridisch niet relevant dat er nu inbreuk wordt gepleegd via een domeinnaam. Inbreuk is inbreuk, of dat nu via internet gebeurt of niet. Daarbij geldt wel een belangrijk verschil tussen merken en handelsnamen. Inbreuk op een handelsnaam kan alleen als de website zelf de handelsnaam voert, of een naam die daarop lijkt. Een website die “BakkerJansen.nl” als titel voert en opent met “Welkom bij de site van Bakker Jansen” schendt het handelsnaamrecht van de andere Bakker Jansen. Bij een merk geldt dat ieder gebruik van de beschermde naam, ook bijvoorbeeld als naam van een dienst, inbreuk op het merk kan opleveren.

Geldige reden

Het is echter niet zo dat een merkhouder automatisch elke domeinnaam kan opeisen waar zijn merk in verwerkt zit. Wie bijvoorbeeld uitsluitend officiële merkproducten verkoopt, heeft een legitieme reden. Uit de rechtspraak blijkt dat het toegestaan is om andermans merk te gebruiken om aan te kondigen dat men merkproducten verkoopt, gebruikt of herstelt, zolang daarbij niet valselijk wordt gesuggereerd dat men officieel dealer is. Ook is het toegestaan om tweedehands merkproducten te verkopen, of te melden dat men reparateur of specialist is in de merkproducten (of diensten).

Wel is het dan van belang dat er niets op de site staat dat valselijk een erkenning of band met de merkhouder suggereert. Een site die zich “dealer” noemt, suggereert zo’n band bijvoorbeeld. Ook een handelaar in kranen die alleen “Welkom bij Grohe Kranen” op zijn site zet, pleegt merkinbreuk: dit lijkt een officiële site van het merk Grohe te zijn. Bij handelsnamen kan een ander bedrijf met dezelfde naam een geldige reden hebben als deze niet dezelfde producten of diensten aanbiedt. Immers, er is dan geen sprake van verwarring.

Controleer uw domeinnaam

Internet is dus geen vrijplaats om zomaar andermans merk- of handelsnaam te gebruiken. Zeker niet als het gaat om commercieel gebruik. Wees dus op uw hoede bij registratie of gebruik van domeinnamen. Laat controleren of deze wellicht te veel lijkt op andermans merk- of handelsnaam. En als u een concurrent betrapt op gebruik van uw merk- of handelsnaam, aarzel dan niet juridische stappen te ondernemen.

Andere factsheets

  • Oneerlijke handelspraktijken op het internet

    ‘Ik zou mijn klanten nooit misleiden!’ denkt u misschien. Toch blijkt in de praktijk dat het nog vaak mis gaat. Ook zonder dat u zich daarvan bewust bent kunt u zich namelijk schuldig maken aan oneerlijke en misleidende handelspraktijken. In deze factsheet leest u over oneerlijke handelspraktijken.

  • Privacy impact assessment

    Gaat u een nieuw ICT systeem opzetten, of een nieuwe manier van werken met persoonlijke informatie zoals klantgegevens invoeren? U bent met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG / GDPR) verplicht een Privacy Impact Assessment uit te voeren.