Vestiging Amsterdam

  • Jollemanhof 12
  • 1019 GW Amsterdam
Telefoon
020 663 1941
E-mail
info@ictrecht.nl
KvK
34216164
btw
NL8223.30.040.B01

Onze diensten / Conflictoplossing en rechtshulp

Niets is zo vervelend als een conflict, een probleem met een andere partij waarbij partijen tegenovergestelde doelen en belangen nastreven. Zeker ICT gerelateerde conflicten kunnen lastig te doorgronden zijn. Een conflict kan op verschillende manieren worden opgelost.

MEDIATION / CONFLICTBEMIDDELING

Mediation is een vorm van bemiddeling in conflicten, waarbij een neutrale bemiddelingsdeskundige, de mediator, de communicatie en onderhandelingen tussen twee of meer partijen begeleidt om vanuit hun werkelijke belangen tot gezamenlijk gedragen optimale oplossingen te komen. Van belang hierbij is dat partijen gezamenlijk overeenkomen hun geschil voor te leggen aan een onpartijdige mediator en dat de besprekingen vertrouwelijk zijn. Een besproken voorstel of idee tot oplossing kunnen in het geval de mediation mislukt niet gebruikt worden in een eventuele gerechtelijke procedure. Ook de mediator is gehouden hetgeen is besproken geheim te houden. Dit geeft een veilige sfeer om te onderhandelen zonder enige vorm van aansprakelijkheid te erkennen.

Mediation is een korte en effectieve procedure om tot een oplossing te komen, vooral als partijen nog andere belangen nastreven dan het verdelen van de taart. De ervaring leert dat een oplossing veelal binnen enkele uren tot stand komt en vastgelegd kan worden. In enkele gevallen is een vervolgafspraak nodig. Een mediation traject is relatief goedkoop en heeft vaak een positief effect op de klantrelatie, zodat deze ondanks het conflict voortgezet kan worden. Na een rechtszaak is er meestal geheel geen behoefte meer zaken met elkaar te doen.

ICTRecht biedt mediation aan door ervaren mediators die daarnaast gespecialiseerd zijn in ICT-recht. Door de doortastendheid van de mediator en de kennis van ICT-vraagstukken kan een conflict vaak snel opgelost worden.

 

BINDEND ADVIES

In geval van een geschil kunnen partijen overeenkomen zich te verbinden aan de uitspraak of mening van een derde. In plaats van de zaak aan een rechter of een arbiter (zoals de Stichting Geschillenoplossing Automatisering) voor te leggen om een vonnis c.q. een uitspraak te verkrijgen, kan een zaak ook aan een expert op het gebied van ICT-vraagstukken worden voorgelegd en om een uitspraak c.q. advies worden gevraagd. Partijen komen dan vooraf overeen dat zij zich conformeren aan de mening van de betreffende expert. Het verschil met rechtspraak en arbitrage zit hem in het bijzonder in het feit dat een bindend advies geen executoriale titel geeft en een vonnis van een arbiter of rechter wel. Dit laatste betekent dat de deurwaarder het vonnis direct kan executeren en daarvoor middelen als beslag kan inzetten.

Het voordeel van een bindend advies is evenwel dat de aanvraag en uitkomst binnen enkele weken kan geschieden en behoorlijk minder kost dan een gerechtelijke procedure of arbitrage. De experts van ICTRecht zijn op de hoogte van de recente ontwikkelingen op het gebied van ICT-recht en ICT-technologie, zij hebben derhalve de expertise in huis om een bindend advies te verzorgen. Groot voordeel is dat partijen geen maanden hoeven te wachten op een bindend advies.

 

RECHTSHULP

Bemiddeling en bindend advies vergen vooraf overeenstemming door beide partijen. Dit is niet altijd te verwezenlijken. Daarnaast is het soms gewoon nodig een pittige brief of sommatie te verzenden om een tegenpartij in beweging te krijgen of het is zo klaar als een klontje dat je volledig in je recht staat, maar de tegenpartij blijft helaas eigenwijs. Een goede brief opstellen is een kunst op zich. Ook stelt de wet in een aantal gevallen, zoals een klacht of een in gebrekestelling, specifieke eisen. Professionele hulp is dan ook zeer aan te raden.

Een specialist van ICTRecht kan dit lastige traject uit handen nemen en de correspondentie, onderhandelingen namens u voeren en indien nodig u bijstaan in een gerechtelijke procedure. Alles uiteraard in goed overleg. Zo heeft u meer rust om te ondernemen.

WILT U MEER WETEN OVER DEZE DIENST?

Heeft u een vraag of wilt u even van gedachten wisselen over een conflict en wat hierin de mogelijkheden zijn om het beste resultaat te behalen, bel ons op telefoonnummer: 050-2093499. Een bericht achterlaten via onderstaand formulier kan ook: een van onze juridisch adviseurs neemt dan vrijblijvend contact met u op.

Dienst aanvraag

Meer weten? Laat een van onze juridische experts contact met u opnemen via het onderstaande formulier.



  • Uw persoonsgegevens gebruiken wij alleen voor het gevraagde contact. Lees de privacyverklaring voor meer informatie.

Soortgelijke diensten

  • onderhandelen handenschudden

    Domeinnaam mediation

    Een domeinnaam conflict? Mediation lost het op! Wie zakelijk actief is, komt conflicten tegen. U kunt zelf een claim uitbrengen of u kunt claims tegen uw bedrijf gericht krijgen die zien op uw domeinnaam. De verhoudingen lopen in conflicten vaak zo scheef dat het conflict uw bedrijf handenvol geld kost. Maar het kan ook anders.