Zet Facebook streep door like & win acties?

“Like onze pagina en maak kans op een iPad.” Voor de gemiddelde Facebook gebruiker is dat geen onbekend bericht. Persoonlijk twijfel ik altijd aan de echtheid van de berichten, te meer omdat er regelmatig 500 iPads verloot worden onder de ‘likers’ van een bericht. Maar voor u als webwinkelier waren promotionele kansspelen een goede manier om uw producten of winkel in de kijker te spelen.

Een legaal en bovendien goedkoop kansspel. Maar ik schrijf bewust ‘was’. Facebook heeft daar een stokje voor gestoken, zo las ik op mijn tijdlijn. Vorige week informeerde Facebook software-ontwikkelaars over de update van hun Graph API (een tool om handelingen op Facebook pagina’s te verrichten).

Na de feature highlights en de breaking changes van de update volgt er nog een laatste ‘oh ja by the way’ puntje:

You must not incentivize people to use social plugins or to like a Page. This includes offering rewards, or gating apps or app content based on whether or not a person has liked a Page. It remains acceptable to incentivize people to login to your app, checkin at a place or enter a promotion on your app’s Page. To ensure quality connections and help businesses reach the people who matter to them, we want people to like Pages because they want to connect and hear from the business, not because of artificial incentives. We believe this update will benefit people and advertisers alike.

Dit komt er kort gezegd op neer dat je na 5 november geen app meer mag ontwikkelen die mensen stimuleert om een Facebookpagina te liken. Als voorbeeld heeft Facebook in haar Platform Policy een afbeelding toegevoegd. Dit moet de kwaliteit van de likes bevorderen.

Is dit nu ook het einde van alle like & win acties? Dat niet direct. Zonder app een like & win actie aanmaken op de Facebook pagina van uw webwinkel is nog wel toegestaan. Hierop zijn andere voorwaarden (laatst gewijzigd op 05-03-14) van toepassing. Daarin valt te lezen:

Promoties mogen worden beheerd op pagina’s of in Facebook-apps. Persoonlijke tijdlijnen mogen niet worden gebruikt voor het beheer van promoties (“deel op je tijdlijn om mee te doen” of “deel op de tijdlijn van je vrienden voor grotere kans op prijzen” is bijvoorbeeld niet toegestaan).

Hier wordt met geen woord gerept over het liken van een actie om een prijs te winnen. Zo lang je de ‘delen’ functie niet gebruikt kun je doorgaan met acties. Dat is, totdat ook deze voorwaarden aangepast worden (wat goed mogelijk is op 5 november).

Terug naar overzicht