De Nederlandse domeinnaam showroomprive.nl moet van de geschillenbeslechter worden overgedragen aan het Franse bedrijf Showroomprive.com. De domeinnaam, die al sinds 2008 bij de oude houder in het bezit was, komt het bedrijf goed van pas: vorig jaar maakte het bedrijf namelijk bekend dat zij ook in Nederland hun online deuren willen openen.
Het Franse bedrijf had het geluk dat de domeinnaam door een medeoprichter van één van haar Nederlandse concurrenten was geregistreerd. Hierdoor kon de in de geschillenprocedure vereiste kwader trouw – welke normaliter erg lastig te bewijzen is - gemakkelijk worden aangetoond. De geschillenbeslechter achtte het namelijk aannemelijk dat de concurrent op de hoogte was van het bestaan van Showroomprive.com op het moment dat hij de domeinnaam registreerde. Geen gekke redenering. Bijna ieder bedrijf houdt zijn concurrenten (vooral in een nichemarkt ook buiten de landsgrenzen) in de gaten.
De uitspraak zou anders zijn geweest wanneer iemand die helemaal niets met online private sales te maken had de domeinnaam had geregistreerd. De eiser (het Franse bedrijf) had dan namelijk bewijzen moeten overleggen dat haar merk tijdens registratie reeds buiten de Franse landsgrenzen bekend was en, dat iemand die niets met haar werkgebied van doen heeft de naam Showroomprive ook had kunnen kennen. Een lastige klus. Vooral omdat wanneer de domeinnaam www.showroomprive.com wordt ingetikt, men op een website terechtkomt die een hele andere naam heeft dan de naam die wordt ingetikt.
Wellicht dat de uitspraak ook anders was geweest wanneer de verweerder (de concurrent) zijn reactie op de eis op tijd had ingediend. Dat zullen we alleen – helaas – nooit weten....
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.