Doet u aan oneerlijke handelspraktijken? Nee, natuurlijk niet, zult u denken. U bent een eerlijke handelaar - het zijn juist de concurrenten die met rare trucs en misleidende reclame de klant proberen te bedotten. Voor u zal er dan ook weinig veranderen nu vorige week de nieuwe wet tegen oneerlijke handelspraktijken ingevoerd is. Als het goed is.
De spelregels in het handelsverkeer zijn namelijk een stuk strenger geworden. Niet alleen misleidende reclame en verkooptrucs zijn verboden, maar elke handeling die oneerlijk, misleidend of agressief kan zijn naar een consument toe. Dit is het gevolg van een Europese richtlijn die nu tot Nederlandse wet verwerkt is. Er is een breed verbod op oneerlijke handelspraktijken geïntroduceerd. Dit wordt uitgelegd als elke misleidende en elke agressieve handelspraktijk. Misleiding gaat om het weglaten of vals voorstellen van zaken, en agressief gaat --inderdaad- over agressieve tactieken. Zo zijn de reclames voor de Bio-stabil niet meer mogelijk: die laten weg dat de werking van die dingen niet aangetoond is. Ze zijn daarmee misleidend. Zeggen dat je failliet gaat als de klant het product niet koopt, is agressief en mag dus ook niet.
Wat precies nu "bedrieglijk" of "misleidend" is, is nog een open vraag omdat dit nog een heel nieuwe wet is. Mocht u de komende tijd prijzenfestivals, uitverkopen of acties willen organiseren, controleer dan ook of u niet per abuis een van deze nieuwe regels schendt. Of laat ICTRecht u hierover voorlichten.
Deze nieuwe wet geeft u daarnaast het recht om op te treden tegen oneerlijke reclamepraktijken van uw concurrenten. Niet alleen vergelijkende reclame, maar ook “gewone”? reclame waarin zijn klanten (en dus ook de uwe) misleid of agressief bejegend kunnen worden. Dat is per definitie onrechtmatig tegen u, en u kunt via de rechter een verbod of schadevergoeding eisen. Ook hier kan ICTRecht u bij helpen.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.