Een vliegreis boek je tegenwoordig met een paar muisklikken via internet. Gemakkelijk, snel, duidelijk en voor je het weet stap je uit op de plaats van bestemming. Of toch niet zo heel duidelijk? Hoe zit het met luchthavenbelasting, brandstoftoeslag, toeslag voor de koffer, toeslag voor corpulente personen, of de reis-, annulerings- of vliegticketverzekering?
Gelukkig zijn hier (Europese) regels voor opgesteld. De prijs van een vliegticket moet inclusief alle belastingen en toeslagen weergegeven worden. Daarnaast moet duidelijk zijn hoe de prijs opgebouwd is, alle bijkomende kosten moeten gespecificeerd worden.
De reiswebsites voldoen hier keurig aan. Toch zit er in het bestelproces vaak een ander addertje onder het gras. Naast de te bestellen tickets staan in het bestelproces de vinkjes voor een geheel vrijwillige annuleringsverzekering, reisverzekering of vliegticketverzekering regelmatig standaard aangevinkt waardoor de totaalprijs voor een ticket hoger uitvalt.
Een van de reiswebsites waar dit gebeurde was ebookers.com. Het Duitse Bundesverband der Verbraucherzentralen und Verbraucherverbände – Verbraucherzentrale Bundesverband eV (BVV, overkoepelende vereniging van consumentenorganistaties) heeft hier tegen geprocedeerd, ze waren van mening dat deze manier van verkoop niet rechtmatig was.
De BVV stelde dat deze manier van aanbieden in strijd is met de regels over de prijsvermeldingen van vliegtickets, ondanks dat het automatisch aanvinken van vakjes niet expliciet genoemd wordt in die regels. Het Europese Hof heeft BVV in het gelijk gesteld. Niet alleen de exacte tekst, maar ook de context en de doelstellingen van de regels zijn van belang aldus het Hof. De Europese regels zijn juist bedoeld om de prijzen transparant en duidelijk weer te geven, zodat de bezoeker van de website beschermd wordt.
Een annulerings-, reis-, of vliegticketverzekering is niet verplicht. Juist daarom moet de bezoeker van de website een keuze hebben. De prijstoeslagen van deze verzekeringen moeten duidelijk, transparant en ondubbelzinnig aan de bezoeker kenbaar gemaakt worden en op een opt-in basis worden aanvaard. Op deze manier is de kans klein dat de verzekeringen per ongeluk afgesloten worden.
Tevens haalt het Hof een bepaling uit de nieuwe consumentenrechtrichtlijn aan. De bepaling stelt dat een consument pas gebonden is aan extra betalingen na uitdrukkelijke toestemming. Is deze toestemming niet verkregen, of is deze toestemming afgeleid uit vooraf aangevinkte vakjes, dan heeft de consument het recht op terugbetaling van deze betaalde bedragen.
Met andere woorden: weg met die vooraf aangevinkte vakjes!
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.