Computable kopt “Uitval IT is grootste nachtmerrie van CEO“. Als uw volledige IT afdeling uitvalt dan vreest u de financiële gevolgen. Wat als u de IT afdeling heeft geoutsourcet bij een clouddienstverlener? Dan blijft die angst ook bestaan neem ik aan. Misschien heeft u het risico hierop gemanaged door een goede en transparante SLA overeen te komen. In de SLA staat dan welke compensatie of welke boete geldt voor welke uitval. Maar wat als uw clouddienstverlener failliet gaat. Heeft u daarvoor ook maatregelen getroffen of blijft u dan zitten met alle (financiële) gevolgen van dien?
De financiële gevolgen van een faillissement kunnen veel groter zijn dan het gevolgen van een tijdelijke uitval. De hele applicatie kan worden uitgezet, u kunt al uw data verliezen. Ook bij een minder dramatisch einde van de dienst die de clouddienstverlener u levert, kunnen de genoemde gevolgen zich voordoen. Een goede exitbepaling in de overeenkomst kan hier wonderen doen. Hierbij moet u denken aan een bepaling waarin wederzijdse rechten en plichten ten aanzien van de door ingevoerde data worden vastgelegd. Bijvoorbeeld dat u de data terugkrijgt, in welk format u de data aangeleverd krijgt en of er wordt ondersteund bij de migratie naar een nieuw systeem.
Hiermee bent u er niet bij faillissement van de dienstverlener. De curator hoeft u de dienst niet te blijven leveren en kan besluiten de overeenkomst met u niet na te komen. Als u uitval wilt (of op grond van de wet moet) voorkomen, dan is meer dan een overeenkomst met de dienstverlener nodig. In een eerdere blog geef ik een uiteenzetting over wat er mogelijk is.
Volgende week zet ik de continuïteitsoplossingen die op de markt zijn onder elkaar en geef ik de voor en nadelen van de verschillende oplossingen.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.