Big Data is alle real-time informatie die beschikbaar is. Die hoeveelheid data is enorm. Twee vragen dringen zich op : 1) Op welke manier zijn deze enorme hoeveelheden gegevens te hanteren? en 2) Wie is eigenaar van de gegevens?
De grote opslag- en dataspecialisten (zoals EMC en IBM) zien mogelijkheden om uit de schat aan ruwe, ongestructureerde gegevens, opgeslagen in talloze datacentra, strategische informatie te halen. Daarbij zijn vooral activiteitsgegevens uit verschillende online bronnen zoals sociale netwerken en zelfs mobiele telefoons relevant. Denk aan de grote hoeveelheden data waarover een partij als Facebook beschikt.
Werd ongestructureerd uitbreidende data voorheen als een (verwerkings-)probleem gezien, dan beschouwt Big Data die massa eerder als een concurrentievoordeel.
Dat voordeel komt tot stand zodra een partij in staat is om betekenisvolle conclusies te trekken uit alle gegevens die bijvoorbeeld een provider in de loop der jaren over zijn klanten heeft kunnen verzamelen. Voor een zakelijke partij kunnen ook juist de data van een concurrent en van diens klanten interessante inzichten opleveren.
Zo is Echo StreamServer in staat om bepaalde voor de klant relevante data uit sociale media te bundelen in een enkele informatiestroom. Echo verzamelt data voor haar klanten op de sites van de klant zelf, maar ook op sites als Twitter en Facebook. Aan advertentiebureaus en persbureaus als Reuters bezorgt Echo vervolgens één grote databundel die zij direct kunnen gebruiken voor de ontwikkeling van nieuwe toepassingen als bijvoorbeeld fora en live blogs.
Zo helpt Big Data marketeers om de marketingprestaties van hun organisaties nauwkeuriger te meten, inzicht te verkrijgen in het koopgedrag van hun klanten, trends en behoeften in kaart te brengen en beslissingen te maken op basis van concreet bewijs. Dankzij realtime microsegmentatie kan dus nog gerichter geadverteerd worden.
Aangezien het op die manier doorploegen van data een nieuwe ontwikkeling is, kan je er donder op zeggen dat degenen wiens data gericht wordt doorzocht hiervoor nooit toestemming hebben gegeven. Privacy technisch gezien mag het dus helemaal niet.
Meer lezen kan je hier!
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.