Met enige regelmaat krijgen wij vragen over reflexwerking. Dit begrip verwijst naar de situatie dat je als eenmanszaak, vereniging of stichting aanspraak kunt maken op de bescherming die consumenten krijgen onder de wet. Denk aan de Wet Van Dam bij opzegging of het van tafel krijgen van een beperking van aansprakelijkheid. Hoe zit het nu?
Het consumentenrecht is bedoeld om de zwakke partij in een transactie te beschermen. Een consument heeft geen onderhandelingspositie en bovendien geen verstand van zaken, zo is de gedachte, en dus is het oneerlijk dat een bedrijf daar zomaar allerlei voorwaarden aan kan opleggen.
Een eenmanszaak, vereniging of stichting is geen consument, dus vallen die eigenlijk buiten het consumentenrecht. Maar soms voelt het te oneerlijk om ze dan keihard de zakelijke regels op te leggen, en daarom is het concept reflexwerking bedacht. Als je positie vergelijkbaar is met die van een consument, dan behoor je de bescherming van het consumentenrecht te krijgen.
Het criterium is in hoeverre het contract samenhangt met de bedrijfsmatige activiteiten van de wederpartij en hoe ver dit buiten het gebied ligt van de eigenlijke professionele activiteit. Dat is een hele mond vol, maar wellicht maken deze voorbeelden het wat duidelijker:
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.