Iedereen die zakelijk actief is, komt conflicten tegen. Veel bedrijven en organisatie laten conflicten zo lang sudderen dat een procedure voor de rechtbank niet meer te vermijden is. Ook in de sector van ICT. Nochtans draait het in de ICT sector juist vaak om lange termijn projecten, die geen baat hebben bij gerechtelijke procedures. Maar wel bij mediation. Lees hier waarom.
Mediation is een alternatieve vorm van geschilbeslechting. In tegenstelling tot een gerechtelijke procedure blijven beide partijen aan tafel zitten. De mediator schept een nieuw klimaat voor besprekingen, die kunnen leiden tot constructieve onderhandelingen. Bedrijven kennen hun sector, hun organisatie en hun probleem zelf het best, maar de mediator helpt hen om de angel uit het conflict te halen en tot een oplossing te komen.
Sommige conflicten lenen zich beter voor mediation dan voor een blafbrief of een gerechtelijke procedure. Conflicten die zich bij uitstek lenen voor mediation voldoen aan tenminste één van volgende criteria:
Uiteraard zijn er ook conflicten die niet voldoen aan de bovenstaande criteria, maar die eveneens met mediation kunnen worden opgelost.
In ICT conflicten kan de specialistische kennis van ICTRecht, zowel technisch als juridisch, bovendien beter zicht geven op mogelijke oplossingen in softwaregeschillen, hostingkwesties of ruzie over SAAS contracten.
Wilt u weten of uw conflict zich leent voor mediation? Neem contact op!
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.