In het mei/juni nummer van de Digitaal Gids van de Consumentenbond is een artikel opgenomen over "Vreemde voorwaarden". In dit artikel geef ik mijn reactie op een aantal 'gekke' bepalingen uit algemene voorwaarden van bedrijven als Hyves, Facebook, Apple en Microsoft.
Ik geef daarbij aan dat veel bedrijven voorwaarden zó ruim omschrijven dat de reikwijdte daarvan heel goed in hun eigen voordeel kan worden uitgelegd. Ook het gebruik van juridisch ingewikkelde taal wordt vaak om die reden gebruikt. Wat mij betreft is dat vaak niet nodig en zelfs ongewenst. Algemene voorwaarden kunnen heel goed duidelijk en in begrijpelijke taal worden opgesteld. Ook is het goed om openheid te geven over zaken. Wees gewoon eerlijk in jouw voorwaarden. Dat voorkomt later geharrewar over wat nu wel of niet bedoeld was.
Heb je toch een hele waslijst aan voorwaarden, die wat minder goed leesbaar zijn voor jouw publiek? Dan raad ik een korte, duidelijke en leesbare samenvatting aan. In de praktijk wordt dit vaak erg gewaardeerd.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.