Volledige vooruitbetaling is onredelijk bezwarend

Er wordt zelden geprocedeerd in de wereld van het consumentenrecht, maar nu toch een keer een href="http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBMNE:2015:2116">uitspraak van de rechtbank Midden-Nederland.

Een consument kocht online computeronderdelen en wordt conform de algemene voorwaarden verplicht tot 100% vooruitbetaling. Tijdens het bestelproces is de consument akkoord gegaan met deze algemene voorwaarden. De consument weigert echter het gehele bedrag over te maken, en de webwinkelier weigert vervolgens te leveren. Wie heeft gelijk?

De webwinkelier stelt dat de consument simpelweg akkoord is gegaan met zijn algemene voorwaarden en  dus aan de volledige vooruitbetaling en de overeenkomst gehouden is. Bovendien had de consument de gelegenheid de producten af te halen en na inspectie van zijn bestelling pas de volledige koopprijs te betalen.

De consument geeft echter aan dat hij geen zin had om zijn  bestelling af te halen, hij wil het gewoon thuis geleverd krijgen. Bovendien is het niet toegestaan om volledige vooruitbetaling te eisen, en vernietigt hij het beding in de algemene voorwaarden per e-mail.

Bovenstaande situatie komt veel voor, dus het is fijn dat er nu eens gezwaaid kan worden met een uitspraak van de rechter.

Het is namelijk inderdaad niet toegestaan om bij een online consumentenkoop 100% vooruitbetaling te eisen. De wet bepaalt dat er niet meer dan 50% vooruit betaald hoeft te worden door de consument. Een deel overmaken en de rest bij of na aflevering is een optie, maar in de praktijk vaak onhandig voor de webwinkelier. Daarom zie je voornamelijk mogelijkheden die een gehele achteraf betaling faciliteren, zoals rembours of een digitale acceptgiro.

Let op: dit geldt alleen bij de online koop van producten, bij diensten die online afgenomen kunnen worden is volledige vooruitbetaling wél gewoon toegestaan.

Het argument dat de consument de producten ook gewoon had kunnen ophalen snijdt ook geen hout: dit is namelijk alleen toegestaan indien er bijzonder veel afhaalpunten zijn. Denk bijvoorbeeld aan de PostNL of Kiala afhaalpunten. In andere gevallen is het te veel gevraagd van de consument om het afhalen van een product als enige achteraf betaaloptie aan te bieden.

De consument heeft dus gelijk, en de webwinkelier zal nu alsnog zo spoedig mogelijk moeten leveren.

Terug naar overzicht