Verzendkosten bij herroeping toch voor rekening van consument?

Dat het herroepingsrecht voor interessante vragen blijft zorgen bleek vorige week wel. Onder een iets oudere blog van ons werd de volgende vraag gesteld. Stel een winkel biedt gratis levering vanaf € 30,-. Een consument bestelt meerdere artikelen voor een totaalbedrag van € 32,- en stuurt vervolgens één artikel ter waarde van € 12,- terug. Mag je als winkelier nu alsnog verzendkosten in rekening brengen?

De wet is heel duidelijk. Na ontbinding door de consument moet de winkelier alle van de consument ontvangen betalingen vergoeden, inclusief de leveringskosten. Alleen de kosten die de consument moet maken om het product terug te sturen komen voor rekening van de consument. Maar let op, daar moet de consument wel op gewezen worden. Gebeurt dit niet, dan mag de consument gratis retourneren.

Hier is één uitzondering op geformuleerd. Als de consument geen gebruik maakt van de standaard levering die door de winkel aangeboden wordt, maar zelf een duurdere methode kiest, dan hoeven deze kosten niet vergoed te worden. Dit geldt uitdrukkelijk alleen voor levering en niet voor bijvoorbeeld een betaalmethode.

De consument uit het voorbeeld zal dus gewoon zijn € 12,- terug moeten krijgen. Dit voelt wat vreemd aan. De slimme klant zal altijd een extra artikel bestellen om boven die limiet van € 30,- uit te komen en zo geen verzendkosten te hoeven betalen. Dit heeft uiteraard alleen zin als de winkel de klant als extra service gratis laat retourneren. Als de klant zelf voor de retourkosten op moet draaien is het nog maar de vraag of hij verzendkosten bespaart door een extra artikel te bestellen.

> Alle juridische adviezen voor webwinkels & e-commerce

Terug naar overzicht