Vernieuwde Reclamecode(s) vanaf 1 januari

Vanaf 1 januari 2012 gaat de vernieuwde Nederlandse Reclamecode in werking. Het gaat dan met name om vernieuwingen binnen de bijzondere codes, zoals over reclame per email, alcoholreclame en reclame voor kansspelen.

Eerder schreven wij al over de veranderingen in de code voor de verspreiding van reclame per e-mail. Belangrijke punten uit de code zijn onder andere de vereisten voor het verkrijgen van toestemming voor het sturen van e-mails (van derden), maar ook de vereisten aan een zogenaamd “tell a friend” systeem. Voor de inhoudelijke behandeling verwijs ik graag terug naar de betreffende blog.

Wat betreft de andere bijzondere codes, wordt de Code Publieksreclame Geneesmiddelen ondergebracht in de Nederlandse Reclamecode, waardoor de Reclame Code Commissie ook op deze tak toezicht bevoegdheden zal krijgen.

Speciale aandacht verdient ook de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. Hierbij is het opvallend en eigenlijk ook wel goed dat er vrij specifiek op diverse digitale kanalen wordt ingegaan. Zo worden er zelfs voorwaarden gesteld aan alcoholreclame op Facebook, Twitter, maar ook aan de vormgeving van reclamebanners in e-mails. Er wordt met de tijd mee gegaan, iets dat nog wel eens vergeten wordt door de wetgever.

Ik vind met name de regels over alcoholreclame interessant, omdat er duidelijke voorwaarden gesteld over reclame voor alcoholhoudende dranken in de digitale wereld. Ik blijf het dan raar vinden dat er geen specifieke regels worden gesteld over online verkoop van drank, zoals ik in vorige blogs al aan gaf. De code is bedoeld om minderjarigen niet constant alcoholreclame voor te schotelen (uit bescherming), maar als hem geen strobreed in de weg wordt gelegd bij het daadwerkelijk kopen van alcohol, lijkt mij dat er ergens iets mis gaat in de regelgeving.

Bekijk hier alle wijzigingen en de volledige versies van de vernieuwde reclamecodes.


Terug naar overzicht