Nog steeds bestaat er onduidelijkheid over de toegestane uitzonderingen van het herroepingsrecht. Geregeld zie ik dat dat ‘verbruiksartikelen’ (zoals schoonmaakmiddelen) niet terug gestuurd mogen worden als de verzegeling is verbroken. Logisch zou je denken, een half lege fles kan je toch niet terug sturen. Maar klopt dit juridisch ook?
Consumenten hebben het recht om de overeenkomst binnen 14 dagen na ontvangst zonder opgave van redenen te ontbinden. Na de melding van retour hebben ze vervolgens nog 14 dagen om de producten terug te sturen. De consument heeft dan in principe recht op vergoeding van het volledige aankoopbedrag, inclusief eventuele verzendkosten voor de heenzending.
Echter, niet alle producten kunnen worden terug gestuurd. De wet geeft aan dat diverse producten en productgroepen niet geretourneerd kunnen worden. Eenmaal besteld, kan de consument hier niet meer vanaf. De webwinkelier mag het herroepingsrecht onder andere uitsluiten voor:
Vaak zie ik dat ook ‘verbruiksartikelen’ zoals schoonmaakmiddelen, kaarsen, lijm etc, niet geretourneerd kunnen worden als de verpakking of verzegeling verbroken is of het product gebruikt is. Hoewel het erg begrijpelijk is dat webwinkels geen halve kaars of een half leeg potje lijm terug willen, is het niet toegestaan om deze producten uit te zonderen van het herroepingsrecht. Dit valt namelijk niet onder een van de toegestane uitzonderingen. Een dergelijke retourzending moet dus geaccepteerd worden.
Hoe kunnen webwinkels dan (zoveel mogelijk) voorkomen dat deze producten retour komen? Om een product te beoordelen mag een consument het testen zoals in een fysieke winkel. Gaat het beoordelen verder dan hiervoor nodig is, dan mag de webwinkel de eventuele waardevermindering die hierdoor is ontstaan doorberekenen aan de klant. In geval van verbruiksartikelen is het aan te raden om duidelijk te vermelden dat uitpakken of gebruiken van het product niet nodig is om de juistheid of eigenschappen van het product te controleren. Doet de consument dit toch, dan treedt waardevermindering in en is hij daarvoor aansprakelijk. Die waardevermindering kan oplopen tot 100% omdat de producten soms geheel niet meer te verkopen zijn.
Hiervoor is het belangrijk dat de webwinkel wel aan de informatieplichten aangaande het herroepingsrecht voldoet (informatie over recht, de termijn, de terugbetaalregel, de uitzonderingen, de aansprakelijkheid voor waardevermindering). Voldoen zij hier namelijk niet aan, dan is de klant nooit verantwoordelijk voor de waardevermindering. Krijgt de webwinkel geopende of teveel gebruikte (verbruiks-)artikelen terug, dan zal hij alles moeten terug betalen.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.