Wij hebben al een paar keer een blog geschreven over de nieuwe Europese Richtlijn betreffende Consumentenrechten. Deze Richtlijn gaat voor een aantal veranderingen zorgen in het Burgerlijk Wetboek, met name rondom de regelgeving van de Koop op Afstand. In december 2013 moeten de regels geïmplementeerd zijn in de Nederlandse wetgeving, dus het is nog even afwachten hoe de wetgever alles precies gaat implementeren. In een aantal blogjes wil ik wat bijzonderheden uit de Richtlijn bespreken en de eventuele veranderingen aangeven ten opzichte van de huidige regels.
Een toevoeging uit de Richtlijn welke positief te noemen is ten opzichte van de huidige regels, is de nieuwe uitzondering in het herroepingsrecht voor zogenaamde hygiëne producten. Het herroepingsrecht (waarbij de termijn overigens standaard naar 14 dagen na ontvangst van de producten gaat) bevat nu ook al een aantal uitzonderingen. Zo hoeven kranten en tijdschriften niet retour genomen te worden door de verkoper, net zoals producten die snel bederven en/of verouderen. Verder geldt de uitzondering bijvoorbeeld ook voor maatwerk.
In de nieuwe Richtlijn komen er dus een aantal uitzonderingen bij, zoals bijvoorbeeld al gesteld, de uitzondering voor producten die omwille van gezondheidsbescherming en/of hygiëne alleen geretourneerd mogen worden, indien deze verzegeld zijn. Veel winkeliers willen op dit moment diverse “hygiëne” producten liever niet retour nemen, denk bijvoorbeeld aan erotische artikelen en bepaalde cosmetische producten. Vrij begrijpelijk ook, omdat je niet kunt weten wat er mee gebeurd is bij de mensen thuis.
De regel wordt nu dat dit soort producten alleen geretourneerd mogen worden indien deze verzegeld zijn. Hierdoor kan de verkoper zien dat de producten niet geopend en/of gebruikt zijn. Hoe de verzegeling er precies uit moet zien, is nog niet geheel duidelijk. Maar door deze producten bijvoorbeeld te verpakken en/of te sealen, zoals nu met cd’s en dvd’s ook gebeurt, lijkt mij dat er prima aan de eis wordt voldaan. Is de seal verwijderd; geen herroepingsrecht meer.
In de huidige wet is het nog lastig deze producten onder te brengen. Je kunt zeggen dat hygiëne producten “persoonlijk van aard” zijn, maar dat is een onduidelijke uitzondering binnen de wet, waarvan eigenlijk niemand weet wat de wetgever bedoeld heeft. Verder adviseerden wij al wel eens aan verkopers om hygiëne producten te verzegelen, maar dan moet de klant wel de voldoende geïnformeerd zijn en het is en blijft onduidelijk hoe ver een klant dan mag gaan met beoordelen/ uitproberen, ondanks een verzegeling. Dat wordt nu dus een stuk duidelijker.
Bijkomend nadeel is wel dat ik niet precies weet welke soort producten onder de uitzondering moeten gaan vallen, dat kan immers van alles zijn. Het risico is dan dat verkopers zoveel mogelijk producten gaan sealen onder het mom van hygiëne en gezondheidsbescherming. Dat is dan ook weer niet de bedoeling.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.