Het starten van een webwinkel heeft de nodige voeten in de aarde. Het is bijvoorbeeld een hele klus om ervoor te zorgen dat de site niet alleen gebruiksvriendelijk is voor de consument, maar ook juridisch juist is. Zoals wellicht bekend certificeert ICTRecht webwinkels voor de Stichting Certificering Thuiswinkel en daar kom ik als certificeerder een hoop dezelfde fouten of misverstanden tegen. De komende weken zal ik dan ook de meest voorkomende fouten behandelen die gemaakt worden door webwinkels en aangeven hoe het wél hoort. Dit om het proces te vergemakkelijken en u op weg te helpen naar het Thuiswinkel Waarborg Keurmerk.
Na vorige week de perikelen rond de totstandkoming van de overeenkomt op afstand te hebben besproken is het nu de beurt aan de algemene voorwaarden. Als webwinkelier wil je uiteraard algemene voorwaarden hanteren. Maar wat zijn nu eigenlijk de regels hieromtrent?
De belangrijkste is toch wel dat de algemene voorwaarden voor het sluiten van de overeenkomst 'ter hand' moeten worden gesteld. Maar hoe doe je dat als webwinkelier? Veelgemaakte fout is dat men de algemene voorwaarden meestuurt met de orderbevestiging. Soms zelfs pas bij de factuur! Dat is echter te laat, daar dat niet meer VOOR het sluiten van de overeenkomst is.
Het is gebruikelijk om een link met de algemene voorwaarden bij de kassa te plaatsen zodat men er nog snel voor het bevestigen van de overeenkomst kennis van kan nemen indien men dat wenst. Het is niet verplicht dat de consument de algemene voorwaarden ook daadwerkelijk leest. Wel is het voor u als webwinkelier aan te raden om naast de link een hokje te plaatsen waarin staat dat men akkoord gaat met de daar gehanteerde algemene voorwaarden. Ook dit is niet verplicht, maar geeft u wel een sterkere positie in geval van een geschil over de algemene voorwaarden. Doordat de consument het hokje namelijk heeft aangevinkt, heeft u bewijs dat deze destijds akkoord is gegaan met uw voorwaarden. Of hij ze nu gelezen heeft of niet.
De algemene voorwaarden dienen verder duidelijk zichtbaar te zijn, bijvoorbeeld in de footer van uw website. Daarnaast moeten ze binnen twee clicks op de website raadpleegbaar zijn. Ook is het erg belangrijk dat men de algemene voorwaarden gemakkelijk kan uitprinten en/of opslaan. De voorwaarden uploaden als pdf-bestand geniet daarom de voorkeur.
Als (aankomend) lid van de Stichting Certificering Thuiswinkel hoeft u zich gelukkig niet ook nog eens druk te maken over de inhoud van de algemene voorwaarden, omdat deze al door de Thuiswinkel.org zijn gemaakt en dus aan alle wettelijke vereisten voldoen.
Meer juridisch advies over webwinkels en e-commerce?
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.