Het starten van een webwinkel heeft de nodige voeten in de aarde. Het is bijvoorbeeld een hele klus om ervoor te zorgen dat de site niet alleen gebruiksvriendelijk is voor de consument, maar ook juridisch juist is. Zoals wellicht bekend certificeert ICTRecht webwinkels voor de Stichting Certificering Thuiswinkel en daar kom ik als certificeerder een hoop dezelfde fouten of misverstanden tegen. De komende weken zal ik dan ook de meest voorkomende fouten behandelen die gemaakt worden door webwinkels en aangeven hoe het wél hoort. Dit om het proces te vergemakkelijken en u op weg te helpen naar het Thuiswinkel Waarborg Keurmerk.
Om bij het begin te beginnen: de totstandkoming van de overeenkomst. De wet eist bijvoorbeeld dat de consument ruim voor hij een bestelling plaatst precies weet uit hoeveel en welke stappen het proces bestaat. Het gehele bestelproces dient dus duidelijk te zijn.
Dit kan al blijken uit het proces zelf, omdat er een duidelijke balk op de site wordt weergegeven waarin stap 1 (registreren) tot en met 4 (betalen) en waar u zich op dat moment in het proces bevindt wordt weergegeven middels een felle kleur. Het is echter ook toegestaan om het bestelproces duidelijk omschreven op een informatiepagina te plaatsen.
Nu willen veel webwinkeliers om verschillende redenen graag dat het bestelproces zo snel mogelijk verloopt. De oplossing lijkt dan een zogeheten 'one step checkout' te zijn. Het hele bestelproces is dan gecentreerd op slechts een pagina. Makkelijk! Hier gaat men echter direct een stap te ver.
Een dergelijk systeem lijkt gebruiksvriendelijk en overzichtelijk maar is dat in werkelijkheid juist niet en ook wettelijk niet toegestaan. Nadat men namelijk alles heeft ingevuld op de pagina komt er geen controle overzicht meer. Hierdoor heeft de consument dus in veel gevallen al een bestelling geplaatst voordat hij het doorhad! Met alle gevolgen van dien.
Niet gebruiksvriendelijk dus en tevens juridisch onjuist omdat een controleoverzicht verplicht is: men moet alvorens een bestelling te plaatsen de kans krijgen eventueel onjuist ingevoerde gegevens te wijzigen. Pas daarna mag de bestelling bevestigd worden en is de overeenkomst een feit.
Een klik- of typefout is immers zo gemaakt als je snel die felbegeerde concertkaartjes wil bestellen...
Meer weten over de regelgeving voor webshops en e-commerce?
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.