Nog steeds bestaat er onduidelijkheid over de toegestane uitzonderingen van het herroepingsrecht. Producten die binnen de bedenktermijn kunnen bederven mogen worden uitgezonderd in verband met de beperkte houdbaarheid. Producten die langer dan 14 dagen goed blijven vallen hier dus niet onder. Hiervoor is echter wel een andere mogelijkheid, namelijk uitzonderen in verband met gezondheidsbescherming als de verzegeling is verbroken.
Producten die binnen de wettelijke bedenktermijn van 14 dagen kunnen bederven, mogen worden uitgesloten van het herroepingsrecht. Denk hierbij aan groente, vlees en bloemen. Voor deze producten geldt dat deze op voorhand uitgesloten kunnen worden. Verkoop je alleen deze producten, dan hoeft er dus alleen op de informatiepagina vermeld te worden dat deze producten niet geretourneerd kunnen worden. Aan alle informatieverplichtingen met betrekking tot het herroepingsrecht (termijn, modelformulier, terugbetalen etc), hoeft dus niet te worden voldaan.
Verkoop je etenswaren die niet binnen de bedenktermijn kunnen bederven (eten in blik, wijn) dan wordt het wat lastiger. Uiteraard kan je retourzendingen proberen te voorkomen door het te gooien op de waardevermindering: “voor het beoordelen van het product is niet nodig om het te openen, doe je dit toch dan is het niet meer te verkopen en is de waardevermindering 100%”. Hiermee bestaat echter toch het risico dat je als ondernemer discussie krijgt over de vraag of iets wel of niet geretourneerd had mogen worden.
De Guidance (p. 47) van de Europese Commissie bij de richtlijn lijkt echter nog een mogelijkheid te geven. Hierin wordt namelijk aangegeven dat conserven (eten in blik) in verband met de gezondheidsbescherming kunnen worden uitgezonderd als de verzegeling is geopend. Na openen kan het eten namelijk wel bederven, en dat is niet goed voor de gezondheid. Voor deze uitzondering geldt wel dat aan de volledige informatieverplichtingen moet worden voldaan. Immers, als de verzegeling niet is verbroken, kan het gewoon geretourneerd worden.
Dit opent wel de deur naar het uitzonderen van veel meer producten. Wat mij betreft gaat hetzelfde argument op voor bijna alle etenswaren. De verpakking kan je zien als verzegeling. En die verzegeling is aangebracht omdat het anders kan bederven; dus risico voor de gezondheid. Mogelijk zelfs ook voor andere producten, zolang je kan aantonen dat na openen de gezondheid in het geding is. Toegegeven, de Guidance is niet juridisch bindend en moet slechts als leidraad worden opgevat. Maar toch, dit voorbeeld wordt niet voor niks genoemd. Het is wachten op een rechterlijke uitspraak die hier wat duidelijkheid in gaat brengen.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.