Uitverkoop in België ligt nog steeds aan banden

Uitbreiden naar onze zuiderburen kan voor een webwinkel een lucratieve nieuwe markt zijn. Wanneer een webwinkel zich op België gaat richten, is het echter ook zaak om rekening te houden met de Belgische wetgeving. Een bijzondere bepaling in die wetgeving is die over de Solden.

De Solden is een periode waarin winkeliers hun producten tegen een sterk verlaagde prijs aan mogen bieden. Dat is niet zo bijzonder zult u denken. Echter, buiten deze periode is het niet toegestaan om producten aan te bieden onder vermelding van termen als “opruimingen”, “solden”, “soldes”, of “Schlussverkauf”.

Er bestaan twee Soldenperiodes, een winter- en zomersolden. Voorafgaand aan deze periode geldt een termijn van een maand, de zogenaamde sperperiode, waarbinnen het niet toegestaan is om prijsverlagingen door te voeren. Deze bepaling in de Belgische wet geldt uitsluitend voor kleding, lederwaren en schoenen.

In de zomer van 2014 heeft het Europese Hof van Justitie zich uitgesproken tegen deze wetgeving omdat het in strijd is met Europese richtlijnen over oneerlijke handelspraktijken, maar België hecht, ondanks deze uitspraak, toch nog waarde aan haar eigen wetgeving. De gedachte hierachter is dat de Solden wetgeving bedoeld is om handelaren tegen elkaar te beschermen. België acht het niet wenselijk dat handelaren elkaar kapot kunnen concurreren door producten beneden de inkoopprijs te verkopen.

Richt u zich op de Belgische markt, of wilt u de Belgische markt met stuntprijzen veroveren? Houd dan rekening met deze wetgeving!

Terug naar overzicht