Zul je net zien. Ik was vorige week nog geen drie uur officieel met vakantie toen mij het volgende alarmerende bericht bereikte: 'Kwaliteit webshops holt achteruit'(!). Dit zou blijken uit een onderzoek van Ernst & Young, de jaarlijkse ICT Barometer. Maar is het allemaal echt zo erg?
Het onderzoek wijst uit dat de toename van webwinkels een vermindering van kwaliteit teweeg brengt, vooral omdat er veel meer huis- en tuin webwinkels bij zijn gekomen. Zonder eigen webwinkel tel je tegenwoordig immers niet meer mee.
De grootste ergernissen zijn hoge verzendkosten en het feit dat men als drukbezet individu wel 's avonds vanuit de luie stoel allerlei zaken kan aanschaffen, maar op de een of andere manier toch de volgende dag thuis zal moeten blijven om de bestelling ook daadwerkelijk in ontvangst te kunnen nemen. Daarnaast meldt het onderzoek dat er veel misgaat bij bijvoorbeeld de betaling.
Gelukkig is er hoop. De Stichting Certificering Thuiswinkel waarborgt namelijk de kwaliteit van webwinkels. Het zorgt ervoor dat de webwinkelier aan alle juridische vereisten voldoet en dus zonder enorme risico's zaken kan doen. Denk hierbij aan de algemene voorwaarden, het privacy statement en het veilig betalen in een omgeving met SSL-certificaat.(Overigens zijn wij de uitvoerend controleur bij deze zaken.)
Tegelijkertijd zorgt Stichting Certificering Thuiswinkel er voor dat webwinkelaar met een gerust hart en vooral ook veilig kan winkelen. Zij eisen namelijk dat de contactgegevens van de webwinkel op de site staan (geen postbus!) zodat de consument de webwinkelier goed kan bereiken bij vragen of problemen. Bovendien is de consument verzekerd van een onafhankelijke klachtenbemiddeling indien er onverhoopt toch iets fout gaat. Ook belangrijk is het feit dat de website bij het invoeren van persoonsgegevens en het betaalproces verzekerd is van een beveiligde omgeving. Het mes snijdt dus aan twee kanten, hetgeen zeer belangrijk is in een maatschappij waar het online shoppen steeds meer de standaard wordt.
Daarnaast geeft de Stichting Certificering Thuiswinkel na uitgebreide en grondige checks van de webwinkel het Thuiswinkel Waarborg Keurmerk uit. Ik zeg inderdaad het keurmerk aangezien de Stichting Certificering Thuiswinkel de enige instantie is die haar leden certificeert en door de consumentenbond is goedgekeurd. Dit in tegenstelling tot de karrenvracht aan keurmerken die in de praktijk niets inhouden en vaak vooral erg lijken op het logo van Thuiswinkel.
Steeds meer webwinkels weten dit gelukkig en vragen een officieel erkend Thuiswinkel Waarborg Keurmerk aan. De kwaliteit van webwinkels zal hierdoor in de toekomst dus alleen maar toenemen!
Over het onderzoek van Ernst & Young maak ik mij geen zorgen, aangezien het totaal niet representatief is voor online winkelend Nederland: het is namelijk gehouden onder 600 directeuren, managers, professionals en/of hoger opgeleide werknemers. Hmm, dat zijn dus ongeveer 70% mannen geweest?! Geen wonder dat de top 3 online aankopen bestaat uit het boeken van reizen, aanschaf van digitale producten/home entertainment en financiële diensten!
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.