Ook dit jaar besteden we wederom aandacht aan startups. Beginnende ondernemers worden geconfronteerd met veel regelwerk. Met name de juridische kant van ondernemen zorgt vaak voor veel zorgen. Aan de hand van een praktijkvoorbeeld belichten we in deze nieuwe serie blogposts een aantal zaken die relevant zijn voor startups in het algemeen, maar ook specifiek voor diegenen die met social media gaan werken. Vandaag: influencer marketing.
Iedere internetter is er inmiddels bewust of onbewust tegenaan gelopen; een bekend persoon beveelt in een blog of in een social media post een merk of een product aan. Wat meestal niet direct duidelijk wordt, is het commerciële belang dat kan bestaan tussen de persoon die het bericht plaatst en het bedrijf die daarvoor betaalt. Voor bedrijven is deze manier van reclame maken erg aantrekkelijk. Het vereist een lagere investering dan traditionele online marketing en geeft een grotere return of investment.
Eenmaal op de hoogte van deze soort reclame, begin je het op steeds meer plekken te zien. Helaas is de commerciële relatie niet altijd even duidelijk. Hoe kun je dan toch social media gebruiken voor reclame-uitingen? Het antwoord zien we de laatste jaren als een golf door de samenleving blazen: openheid en transparantie. Communiceer duidelijk dat de lezer te maken heeft met reclame. Het is beter om hier duidelijk over te zijn dan de gebruiker te misleiden. Steeds meer spelers die zich bezighouden met influencer marketing voelen dit aan en besluiten om van meet af aan in te zetten op transparantie.
Als voorbeeld nemen we in deze serie de startup Endrse. Zij gaan een social influence platform oprichten waar merken in contact kunnen worden gebracht met een netwerk van topsporters. Bij veel sporten valt namelijk na de jeugd de overheidssponsoring weg of behoudt alleen de absolute top sponsoring. Commerciële sponsoring is vaak alleen weggelegd voor dezelfde absolute top. Om het ook voor de andere topsporters mogelijk te maken zich op hun sport te focussen wil Endrse dus een alternatief voor sportsponsoring faciliteren.
Denk bijvoorbeeld aan een fabrikant van fietsartikelen die graag in contact wil komen met de volgers van een topwielrenner. Hier is sprake van een zeer gefocuste doelgroep die wordt benaderd door een autoriteit in dat specifieke veld. Maar waar moet je juridische gezien rekening mee houden als je aan de slag gaat met influencer marketing?
De wetgever bemoeit zich vooralsnog niet met deze vorm van marketing. Wel is er een stelsel van zelfregulering dat is opgezet door de Stichting Reclame Code. Deze stichting heeft een algemene Nederlandse Reclame Code opgesteld evenals verschillende bijzondere reclamecodes, waaronder de Reclamecode Social Media. Met name deze laatste is van belang. Als geaccepteerde methode om netjes de relevante relatie tussen verspreider en adverteerder duidelijk te maken, kan bijvoorbeeld een tweet aangevuld worden met: #spon, #adv. Of een Facebook post kan aangevuld worden met: “Ik ontving productnaam van merk”. Afhankelijk van het platform zijn er verschillende methoden voorhanden.
En wat als je ervoor kiest deze regels niet na te leven? Helaas ontbreekt bij deze vorm van zelfregulering de dwingende kracht van wetgeving en zal een klacht slechts kunnen leiden tot een publieke reprimande en plaatsing op een zwarte lijst. Maar zover ga je het natuurlijk niet laten komen!
Lees hier de volgende blogpost over Endrse en algemene voorwaarden
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.