Spamwetgeving en COVID-19: worden we al moe van alle e-mails?

De afgelopen dagen worden we overspoeld door nieuwsberichten over het coronavirus. Maar niet enkel in het nieuws word je op de hoogte gehouden. Mijn mailbox overstroomt momenteel met e-mails van allerlei organisaties over hoe zij omgaan met het coronavirus. Aangezien ik ondanks alle hectiek toch nog steeds functioneer als jurist wil ik hier vandaag wat aandacht aan schenken. Want al die mailtjes, mag dat eigenlijk wel?

Terug naar 25 mei 2018

Het lijkt wel alsof we terug zijn gegaan naar 25 mei 2018. De tijd dat we werden overspoeld door e-mails met de vraag of we nog toestemming wilde blijven geven voor die desbetreffende e-mails (snap je het nog). Dit was de tijd dat we een nieuwe privacywet kregen. Deze e-mails kwamen vaak van organisaties waar je al enige tijd geen ‘contact’ meer mee had gehad. Nu gebeurt exact hetzelfde. Van de meest uiteenlopende organisaties krijg ik plotseling e-mails. En dat zijn óók organisaties waarvan ik zeker weet dat ik nooit toestemming heb gegeven voor het ontvangen van deze berichten.

Is voorafgaande toestemming nodig?

De vraag is daarom: is het toegestaan om te mailen zonder dat er voorafgaand toestemming is gegeven? De wet zegt dat voor het verzenden van e-mails met o.a. een commercieel, ideëel en/of charitatief karakter, er voorafgaande toestemming nodig is. En met toestemming bedoel ik dan bijvoorbeeld het aanvinken van een checkbox tijdens een bestelprocedure. Er wordt hierop een uitzondering gemaakt, en dat is het verzenden van zogeheten serviceberichten. Daar heb je geen voorafgaande toestemming voor nodig. Dit zijn berichten die informatie bevatten die voor de ontvanger ‘onmisbaar’ zou moeten zijn. Denk hierbij aan berichten die worden verstuurd in het kader van de dienstverlening, zoals de geplaatste boodschappenbestelling die vanwege het virus niet kan worden bezorgd, de telecom monteur die niet kan komen, of gehele sluiting van de organisatie.

Spamberichten vs. serviceberichten

Berichten in de trant van: ‘bij ons kun je nog steeds je boodschappen bestellen, we hebben voldoende voorraad’, ‘verzendkosten zijn nu gratis’, ‘we zorgen voor desinfectiemiddelen in de winkels’ en ‘bestel je pizza nu gewoon contactloos’, zijn géén serviceberichten indien ze geen verbinding hebben met bijvoorbeeld een geplaatste bestelling. Het feit dat een pizza in deze tijd alsnog contactloos bezorgd kan worden, zonder dat ik überhaupt een pizza heb besteld, is géén servicebericht. Of het feit dat supermarkt X nog voldoende wc-papier op voorraad heeft, zonder dat ik een bestelling heb geplaatst, is géén servicebericht. Dit zijn berichten van commerciële aard, en zonder toestemming simpelweg spam. Dit soort e-mails mogen dan ook niet verzonden worden indien hiervoor geen voorafgaande toestemming is verkregen.

Uiteraard is het geen probleem om een e-mail te sturen over de wijze van afhandeling van bijvoorbeeld de te bezorgen bestelling, nadat een bestelling is geplaatst. Dan kan het namelijk onmisbare informatie zijn voor de ontvanger. Het is tenslotte goed om te weten dat je bijvoorbeeld de boodschappen zelf naar binnen moet tillen en de bezorger niet met een handdruk moet bedanken. Maar het is niet de bedoeling dat we onze hele database gaan benaderen met berichten over onze werkwijze gedurende deze vreemde tijden.

Afijn, de spamwetgeving geldt dus nog steeds. Ook in de meest bizarre tijden. Voor nu wil ik vooral iedereen een goede gezondheid wensen. En mochten we dan toch overspoeld worden door deze mailtjes, laten we dan maar de beste tips eruit halen (zoals waar het wc-papier en de pizza’s nog wél op voorraad zijn).

Terug naar overzicht