Spamboete 22.500 euro voor e-mailcampagnes

Telecomtoezichthouder OPTA heeft het bedrijf Backsound in totaal 22.500 euro aan boetes opgelegd wegens het versturen van e-mail spam. In verschillende e-mailcampagnes werd reclame gemaakt voor golfbalbedrukking, achtergrondmuziekapparatuur en een fotoservice. Het bedrijf stuurde de berichten zonder voorafgaande toestemming van de ontvanger. OPTA ontving 347 klachten over Backsound via Spamklacht.nl.

Uit  het boetebesluit blijkt dat het bedrijf gebruik maakte van een database met daarin ongeveer 700.000 e-mailadressen. Deze e-mailadressen waren voor een groot deel afkomstig van een door Backsound ingekochte e-marketing cd die is samengesteld door AdHoc data. De adressen in de database waren echter zonder expliciete opt-in verkregen.

Een verweer van het bedrijf was dat de mailing nog onder de oude wet viel, waarbij ongevraagde mail naar bedrijven toegestaan was. Het was nooit de bedoeling geweest om particulieren (natuurlijke personen) spammail te sturen. Er was hen verzekerd dat de mailing "volgens de regels" zou zijn. Echter, uit een steekproef bleek dat zeker 35% van het bestand toebehoorde aan natuurlijke personen. Dit omdat ook VOF's en eenmanszaken in het bestand stonden, en die vielen ook onder de oude wet al onder het spamverbod.

Het bezwaar van Backsound tegen de hoogte van de boete werd afgewezen. De financiële situatie van de bestuurders van het bedrijf was niet zó penibel dat de boete verlaagd zou moeten worden. Dat de maandelijkse inkomsten uit Backsound minder waren dan het wettelijke minimumloon, was geen argument.

Terug naar overzicht