Hoewel wij op kantoor veel met de regels en problemen rondom koop op afstand te maken hebben, kom ik het in de privésfeer wat minder tegen. Toegegeven dat ik regelmatig wat online bestel, maar ik stuit eigenlijk zelden op problemen. Totdat ik ineens (niet) blij verrast was met een geleverde mascara, geadresseerd aan mijn huisadres, maar met een wat vreemde (alsof er blind op en toetsenbord was geramd) niet uit te spreken naam als geadresseerde.
Noch ik, wat toch vrij logisch is bij een mascara, noch mijn vriendin had iets besteld. Het gaat om een product van Eveline Cosmetics, waarvan het logo ook wel een heel klein beetje doet denken aan Maybelline New York, de bekende cosmetica fabrikant. Maar daarover mag iedereen verder zelf een oordeel vellen.
Als je simpel gezegd iets krijgt, wat je niet hebt besteld, is er sprake van een ongevraagde toezending. Conform het Burgerlijk Wetboek kun je dan niet verplicht worden het artikel te betalen, te bewaren of terug te sturen. Dat ben ik dan ook allemaal niet van plan. Interessant is overigens dat de brief vergezeld is van een factuur, waarin enkel gevraagd wordt binnen 7 dagen de verzendkosten te betalen. Op de website worden probeer-artikelen aangeboden, waarbij alleen de verzendkosten betaald hoeven te worden, een leuke promotie-actie, als je het zou willen bestellen uiteraard, iets wat ik dus niet heb gedaan. Ik vermoed uiteraard wel dat mijn ''bestelling'' ook onder deze actie valt.
Wat te doen bij zo een geval? Mocht je zin hebben, kun je natuurlijk gewoon contact opnemen met het bedrijf zelf, om door te geven dat er allicht iets fout is gegaan, maar contact zoeken blijkt in dit geval nog knap lastig. Op de factuur en op de ''probeer artikelen site'' staat een 0900-nummer, zonder de vermelding van de extra kosten, iets wat toch echt wel zou moeten. Op de algemene website staat echter weer een heel ander telefoonnummer. Geen idee waar ik nu naar toe moet bellen, laat staan dat ik voor onverwachte kosten wil komen te staan met het 0900-nummer.
Na bovenstaande ontdekt te hebben, ben ik toch wel nieuwsgierig geworden en ben ik verder gaan kijken of er nog meer zaken niet kloppen. Toen kwam ik op de algemene voorwaarden uit. Eén blogje is veels te kort om te bespreken wat er allemaal niet klopt, maar twee artikelen springen toch wel erg in het oog. Artikel 5 is daarbij wel het opvallendst. Eveline Cosmetics claimt dat het vervoer/de verzending onder verantwoording valt van de klant. Iets wat nadrukkelijk niet mag! De verkoper is verantwoordelijk voor het vervoer en/of deverzending naar de klant toe, zo staat het gewoon keihard in de wet en de bepaling is dus op zijn zachts gezegd, niet zo netjes.
Verder kan van artikel 2 en artikel 6 in zijn algemeenheid gezegd worden dat deze vermoedelijk onredelijk bezwarend zijn. Immers mag een partij niet op voorhand aansprakelijkheid en vergoeding tot schadevergoeding uitsluiten per algemene voorwaarden. De webwinkel moet dan aantonen dat de voorwaarden gerechtvaardigd zijn. Dit laatste is in geval niet aan de orde, daar er gewoon simpel wordt gezegd: 'Wij zijn nergens voor aansprakelijk' en dat is nu juist niet redelijk en gerechtvaardigd.
Tot slot, stel.... hoe onwaarschijnlijk ook, dat ik wel een mascara had besteld, dan had ik in plaats van de 14 werkdagen die wettelijk gesteld zijn voor het herroepingsrecht hier gewoon een jaar voor gekregen. Want een winkel is verplicht om op schrift een aantal gegevens mee te sturen. Doet de shop dit niet, wordt de bedenktermijn verlengd naar 12 maanden. Wat ik onder ander aan gegevens miste, was bijvoorbeeld een bezoekadres (dat is dus geen postbus!) en bijvoorbeeld informatie over het herroepingsrecht zelf.
Al met al een wat dubieuze club, al weet ik helaas niet of de producten door de webshop bewust naar veel mensen zijn gestuurd zijn, in de hoop klanten binnen te halen (wat heel kwalijk zou zijn), of dat een boze buurman gewoon mijn adres heeft ingevuld. Ik was het in ieder geval niet.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.