Voor de ouders onder ons: vraagt u zich ook wel eens af waarom uw kinderen opeens vragen naar Cars, Dora of Spongebob? Met enige regelmaat willen ze beslist een nieuw product. Waar halen ze het toch steeds vandaan?
Tot nu toe ging u er waarschijnlijk van uit dat ze deze ‘wens’ hadden overgenomen van een ander kind op school, of van een reclame op tv. Maar tijden veranderen, en de wijze van reclame maken verandert mee. Er ligt namelijk een nieuwe manier van reclame maken op de loer…
Toonix, een site dat een slimme kruising is tussen een virtuele wereld en een online games platform voor kinderen is namelijk druk bezig met het verschijnsel ‘sluikreclame via kindergames’.
Het bedrijf, onderdeel van het Amerikaanse bedrijf Turner, is namelijk in Nederland druk bezig contracten te sluiten met onder meer speelgoedfabrikanten. Doel? Kinderen van 6 jaar en ouder voorzien van sluikreclame in de games die ze spelen.
En dit wordt serieus aangepakt. Bedrijven die hun naam willen verbinden aan de virtuele goederen in de games, digitale winkeltjes willen openen of op andere wijze denken te kunnen bijdragen aan dit vuile spelletje zijn meer dan welkom!
Uit onderzoek blijkt namelijk dat kinderen reclame in games niet herkennen, zelfs niet als het om ‘advergames’ gaat. Advergames zijn games die zijn gesponsord door merken en bedrijven. Zelfs als er duidelijk bij staat dat het om een reclame gaat en er tijdens (!) het spelletje reclameblokken verschijnen, hebben kinderen vrijwel niet in de gaten wat het eigenlijke doel is van de game.
Sluikreclame is dan wel een erg gemakkelijk spelletje voor de producenten en fabrikanten van kinderspullen, gegarandeerd 100% scoren!
Reclame voor voedingsmiddelen (lees: snoep) is in Nederland sinds 2006 aan banden gelegd.
Ook is er een aparte Kinder- en Jeugdreclamecode. Deze is ook gericht op reclame uitingen via internet.
Het probleem in de praktijk zit hem echter in de regulering: hoe ga je bijvoorbeeld om met aanbieders vanuit het buitenland?
Bovendien maken bedrijven zoals Toonix een onderscheid tussen reclame en sponsoring. De Reclame Code Commissie bepaalt gelukkig per geval of iets reclame is. Reclame wordt namelijk gedefinieerd als ‘iedere openbare aanprijzing van goederen en diensten’ en dat betekent dat “sponsoring” ook onder de regels van reclame kan vallen.
Zoals in veel gevallen geldt ook hier dat actie pas wordt ondernomen na klachten. Dus vind u de (sluik-)reclame in de game (s) van uw kind niet verantwoord? Klaag bij de Reclame Code Commissie!
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.