Regelmatig krijg ik de vraag of een consument het recht heeft om een online gekocht product te ruilen, vaak met het herroepingsrecht in het achterhoofd. Want als retourneren mag, dan mag ruilen toch zeker ook?
Nou, nee. De wet heeft het namelijk slechts over het recht van ontbinding van de overeenkomst. Hierbij gaat het product terug naar de webwinkelier en betaalt deze op zijn beurt het aankoopbedrag plus eventuele verzendkosten van de heenzending terug.
Het is uitdrukkelijk niet toegestaan om de consument niet het geld terug maar een tegoedbon te geven, tenzij de consument zelf kan kiezen tussen het geld retour of een tegoedbon.
Het herroepingsrecht is echt een verplichting voor de webwinkelier. Hij kan daar niet onder uit, tenzij er sprake is van een van de wettelijke uitzonderingen natuurlijk.
Achterliggende gedachte is dat de consument het product nog niet in het echt heeft kunnen zien en/of voelen. Hij moet het product daarom thuis kunnen beoordelen om te zien of hij het wenst te behouden.
Het maakt daarbij overigens niet uit of er sprake is van een uitverkoop artikel of niet: het herroepingsrecht heb je gewoon als consument.
Het kunnen ruilen van een artikel is daarentegen niet verplicht in de wet, en kan dus slechts gezien worden als een service die de webwinkelier biedt. Een consument kan daar geen aanspraak op maken.
Voor fysieke winkels geldt trouwens dat ze in het geheel geen verplichting hebben om klanten te laten retourneren of ruilen. Gekocht is gekocht dus. Omdat de meeste fysieke winkels de mogelijkheid tot ruilen en/of retourneren wel bieden (al dan niet voor een tegoedbon), denkt men weleens dat dit ook een recht is.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.