Social media is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van Twitter, Facebook en LinkedIn. Ondanks het feit dat social media positief kan bijdragen aan uw bedrijf, bijvoorbeeld door social mediaplatforms in te zetten voor marketingacties, moet u bij het maken van reclame via social media platforms tegenwoordig voorzichtiger zijn.
Inhoud Reclamecode Social Media
De Reclamecode Social Media is recentelijk ingegaan en bestaat uit gedragsregels omtrent reclame. De code komt, kort gezegd op het volgende neer: indien u als verkoper consumenten (kans op) voordeel biedt voor het verspreiden van reclame via Social Media én dit voordeel beïnvloedt de geloofwaardigheid van de betreffende uiting, dan moet de relatie tussen u en de consument duidelijk zijn.
Met ‘duidelijk’ wordt bedoeld dat de consument aan moet geven dat hetgeen hij zegt eigenlijk reclame betreft. Dus als u een consument op Twitter laat zeggen “ik ben aan het genieten van een glas Coca Cola” dan dient de consument daar duidelijk bij te vermelden dat het eigenlijk om een advertentie gaat, bijvoorbeeld door de afkorting ‘#adv’ toe te voegen aan de tweet. De consument is hiervoor zélf verantwoordelijk (!) dus de regels van de code gelden ook voor hem persoonlijk!
En als een consument (vaak een bn-er) wordt betaald om een nieuw product te reviewen en hierover te schrijven op een weblog, dan zal hij in de review zelf moeten melden dat de hij wordt betaald voor de product review. Betaling kan overigens zowel in geld of in natura gebeuren.
Er moet wel sprake zijn van een afspraak tussen u en de consument om reclame te maken. Indien de consument bijvoorbeeld een flesje Coca Cola bestelt met zijn naam op het etiket, daar een foto van maakt en op Facebook plaatst, dan maakt hij geen reclame in de zin van de Reclamecode Social Media. Hij doet dit immers op vrijwillige basis en er staat niets tegenover.
Indien je niet aan de Reclamecode voor Social Media voldoet zal de Reclame Code Commissie je geen boete opleggen. Wel is het mogelijk dat, indien u of de consument herhaaldelijk in de fout gaat, dit gepubliceerd wordt op de website van de Stichting Reclame Code en in de media verschijnt. Dit laatste is uiteraard niet prettig voor het imago van uw bedrijf.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.