Voor ondernemers is het kennismakingsbonnement of proefabonnement een leuke manier om mensen over te halen een abonnement te sluiten, het is immers "op proef" en vaak gratis, dus wat voor risico loop je als consument? Nou, het risico dat je er ineens voor een jaar aan vast zit als je niet op tijd piept. Maar dát mag sinds 1 december niet meer.
De Wet Van Dam heeft veel veranderd voor dienstverleners die werken op abonnementsbasis. De meeste aandacht ging altijd uit naar het stilzwijgend verlengen van contracten, maar ook over proefabonnementen vermeldt deze wet het nodige.
Op grond van de Wet Van Dam is het verboden om een kennismakingsabonnement om te zetten in een 'echt' abonnement. Elke clausule in algemene voorwaarden die zegt dat dit toch gebeurt, is ongeldig. De dienstverlener moet dus zelf actief er achteraan gaan met een aanbod: vond u het wat, en wilt u dan voor een jaar mee verder?
Lang niet alle bedrijven zijn zich hiervan bewust, zo merk ik uit mijn inbox. Menig consument krijgt nog steeds voorwaarden voorgeschoten van het soort "Als u niets doet, wordt het contract omgezet in een jaarcontract en wordt het jaarbedrag van 259 euro via automatische incasso afgeschreven." Dat kan écht niet meer!
Het is natuurlijk wel mogelijk om een "gewoon" contract voor bepaalde tijd aan te bieden dat stilzwijgend verlengd wordt. Alleen moet die verlenging maximaal met een maand zijn.
Wat is nu een "kennismakingsabonnement"? Daar noemt de wet geen definitie van. Maar het lijkt me dat zodra er iets van "op proef" of "ter kennismaking" of "vier weken uitproberen" bij staat, je het een kennismakings- of proefabonnement mag noemen en verlenging dus niet is toegestaan.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.