De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie meldde kort geleden dat zij met een href="http://www.thuiswinkel.org/regels-online-leeftijdsverificatie-mogelijk-verscherpt">pilot gaat starten omtrent online leeftijdsverificatie. Feit is dat er voor een aantal producten een leeftijdsgrens bestaat (zoals href="https://webwinkelrecht.nl/overheid/online-handhaving-probleem-vernieuwde-drank-en-horecawet/">alcohol), maar dat deze leeftijd bij online verkoopt niet vastgesteld wordt of kan worden. Bovendien is er nauwelijks handhaving.
class="MsoNoSpacing">Aan de hand van een aantal opties wil de Thuiswinkel Organisatie bekijken wat de mogelijkheden zijn om online de leeftijd van de klant vast te stellen, voordat de regelgeving verscherpt of er andere zaken gaan veranderen. De aanbevelingen en ideeën staan in een onlangs verschenen href="http://www.thuiswinkel.org/document/position-paper-eidentity-thuiswinkel-2013">position paper. class="MsoNoSpacing">Een verificatiesysteem zal de nodige voordelen bieden, zoals het hebben van een (zelfde) vaste inlognaam en wachtwoord voor alle deelnemende winkels of andere soortgelijke methode en er is meer controle op verkoop van leeftijdsgebonden artikelen etc. Dat laatste is uiteraard het doel. Aan de andere kant zijn er ook genoeg vraagtekens. Het gaat immers om persoonsgegevens en wellicht bijzondere persoonsgegevens (waar een strenger regime voor geldt). Het elektronisch patiënten dossier, maar ook DigiD (is gewoon een wachtwoord) hebben de broodnodige problemen opgeleverd…. en dat druk ik mij nog mild uit. De vraag is of een verificatiesysteem, wat in mijn ogen wel iets weg heeft van DigiD, wel goed uitgerold zal worden. class="MsoNoSpacing">Bovendien moet de regelgeving op diverse fronten aangepast worden. De Drank en Horecawet eist immers vaststelling via een wettelijk identiteitsbewijs, waar een geverifieerd account niet onder valt. Dus de verificatiemethode moet als identiteit (bewijs) middel worden verankerd in de wet. Zo zal er voor elke wet, waar de productgroep onder valt, gekeken moeten worden waar aanpassingen nodig zijn. Overigens zijn er ook offline alternatieven, zoals verificatie bij aflevering of verzending naar een afleverpunt, waar de leeftijd dan bij ophalen kan worden vastgesteld. Het is even afwachten wat de pilot gaat brengen.Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.