Pakketreisaanbieders op het matje geroepen! Vanaf nu moet de prijs eerlijk vermeld worden

Als pakketreisaanbieder sta je voor de uitdaging om een scala aan variabelen in rekening te brengen bij het bepalen van de uiteindelijke prijs van een pakketreis. Van boekingsdata tot aanvullende opties, elke factor kan invloed hebben op de kosten die aan de klant wordt doorberekend. Er zijn strikte regels over het communiceren van deze kosten aan de klant. Onder andere vanwege de verschillende kostenposten is het voor pakketreisaanbieders soms lastig om zich aan deze regels te houden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft dit ook gemerkt en onderneemt daarom actie.

Bij twaalf grote aanbieders van pakketreizen heeft de ACM een grondige controle uitgevoerd. Uit de resultaten van deze controle blijkt dat maar liefst elf van deze twaalf aanbieders de prijzen niet op de juiste manier vermelden. De pakketreisaanbieders hebben tot 28 september 2023 de tijd gekregen om dit probleem aan te pakken. Mocht dit niet gebeuren, dan zal de ACM sancties opleggen. Hieronder leggen we uit op welke manier de prijzen weergegeven moeten worden en welke wijzigingen de pakketreisaanbieders moeten doorvoeren om op de juiste manier over de prijs te informeren. 

Op welke wijze moet geïnformeerd worden over de prijs? 

Een consument heeft het recht om op een duidelijke en ondubbelzinnige wijze geïnformeerd te worden over de prijs. Bij gewone producten is dit eenvoudig. Als iemand bijvoorbeeld een lamp koopt dan zijn er geen bijkomende kosten en moet de verkoper simpelweg de prijs inclusief BTW vermelden.  Bij pakketreisaanbieders ligt dit anders, aangezien zij vaak een ‘vanaf-prijs’ aanbieden. Dit betekent dat de vakantie te boeken is vanaf een bepaalde prijs, maar dat de uiteindelijke prijs hoger kan uitvallen afhankelijk van bijvoorbeeld de extra’s die je bijboekt of de datum waarop je de vakantie boekt. Ondanks dat dit wat gecompliceerder ligt zijn er duidelijke regels voor de vermelding van ‘vanaf-prijzen’. 

Het belangrijkste bij het vermelden van de prijs is dat het duidelijk is wat de klant uiteindelijk gaat betalen. Dit is bij ‘vanaf-prijzen’ niet anders. Daarom is het van groot belang dat alle vaste bijkomende kosten direct in één oogopslag te zien zijn en in de vermelde prijs zijn opgenomen. Dit zijn kosten die niet afhankelijk zijn van factoren zoals het aantal personen en overnachtingen, en daarom bij elke boeking hetzelfde zijn. De variabele kosten moeten duidelijk zichtbaar in één extra regel en in één bedrag worden vermeld. Het is niet toegestaan deze kosten achter een klein icoontje, zoals een ‘i-tje; te verbergen. Naast deze regel heeft de ACM een aantal andere belangrijke aandachtspunten benoemd:

  • Zodra alle variabelen van de reis bekend zijn, dienen alle verplichte bijkomende kosten, inclusief de lokaal te betalen kosten, in het bedrag te zijn opgenomen.
  • Bij het boeken van de reis moet het totaalbedrag van de reissom met alle onderdelen worden weergegeven. Hierbij mag geen onderscheid gemaakt worden tussen het direct te betalen bedrag en het bedrag dat ter plaatse voldaan wordt.
  • De getoonde prijs waarmee je wordt uitgenodigd om op het aanbod te klikken moet in voldoende mate beschikbaar en boekbaar zijn (dus geen ‘lokkertjes’). Adverteren met prijzen waarbij de bijkomende kosten niet zijn meegerekend is niet toegestaan. Op het moment dat de variabele kosten nog niet kunnen worden weergegeven omdat nog niet alle informatie is ingevuld, moet de prijs per persoon worden getoond op basis van een reisgezelschap van twee, tenzij duidelijk wordt vermeld dat de prijs gebaseerd is op iets anders.
  • Alle kosten dienen even duidelijk te worden weergegeven. Bijvoorbeeld, het is niet toegestaan dat bijkomende kosten in een lichter of kleiner lettertype weer te geven. 

Wat als een pakketreisaanbieder zich niet houdt aan de regels? 

Als de aanbieders zich niet aan de regels houden, overtreden zij de wet en kan de ACM handhavend optreden. Het onjuist vermelden van de prijs wordt namelijk gezien als misleiding.  De ACM beschikt over diverse handhavingsmiddelen. Zo kan een boete worden opgelegd met een maximum van 900.000 euro of een percentage van de omzet als dat bedrag hoger ligt. De hoogte van de boete hangt altijd af van de omstandigheden van het geval. Ten tweede kan de ACM de overtreder publiekelijk bekendmaken. Tot slot kan de ACM een last onder dwangsom opleggen.  

En nu? 

De controle en handhavingsdreiging van de ACM zullen hoogstwaarschijnlijk veel pakketreisaanbieders aanzetten om wijzigingen aan te brengen in hun prijsvermelding. De boete die de ACM kan opleggen is namelijk dermate hoog dat de aanbieders de waarschuwing van de ACM niet naast zich neer kunnen leggen. Desondanks verwacht ik dat veel pakketreisaanbieders na de deadline van de ACM hun prijzen nog steeds niet op de juiste manier weergeven. Het is namelijk niet eenvoudig om te zien of de prijsvermelding correct is of niet. Hierom is het extra belangrijk dat pakketreisaanbieders de tijd nemen om goed naar hun prijsvermelding te kijken. Het zou immers zonde zijn om een boete van het ACM te riskeren. 

Hulp nodig bij het goed inrichten van de website? Wij ondersteunen pakketreisaanbieders daar graag bij. Wij leggen op een makkelijke wijze uit aan welke regels de website moet voldoen. Zo zorgen we er samen voor dat de website weer compliant is.   

Terug naar overzicht