Pakketje naar postkantoor: wanneer gaat het herroepingsrecht in?

Iedereen mist weleens de bezorging van een pakketje. Als de tweede bezorgpoging ook niet slaagt wordt het pakketje doorgaans bij het postkantoor afgeleverd zodat je het zelf kan ophalen wanneer het je uitkomt.

Maar hoe zit dat met het herroepingsrecht? Nu de nieuwe Europese consumentenwet is ingegaan  zijn de regels voor het ingaan van het herroepingsrecht ook aangepast.

Wat heeft dat voor gevolgen in bovenstaande situatie, wanneer gaat het herroepingsrecht in? Op het moment van de eerste bezorgpoging, het moment dat het door href="http://www.postnl.nl/">PostNL is afgeleverd op het postkantoor of juist het moment dat je het pakketje zelf hebt opgehaald bij het betreffende postkantoor?

De nieuwe href="https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33520-2.html">wet (art.6:230o BW) zegt het volgende:

1. De consument kan een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte zonder opgave van redenen ontbinden tot een termijn van veertien dagen is verstreken, vanaf:

b. bij een consumentenkoop:

  • 1°.de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de zaak heeft ontvangen;

Maar wanneer heb je het product precies ’ontvangen’? Wat hier belangrijk is, is de passage ‘door de consument aangewezen derde’. Dit moet namelijk een actieve handeling zijn geweest door de consument, en de derde moet specifiek zijn bepaald.

Een bestelproces dat alleen de mogelijkheid geeft om te kiezen voor ‘afleveren bij buren’ is daarom niet voldoende omdat het niet specifiek genoeg is. Waar begint en eindigt het begrip ‘buren’ immers? Zijn dat alleen de buren direct links en rechts van jouw huis of betreft dat het gehele flatgebouw waar je in woont? De consument moet dus echt aangegeven hebben dat het de buren op huisnummer x betreft.

Een door de consument aangewezen derde kan ook een postkantoor zijn mits, ook hier, specifiek bepaald.

Dit alles betekent in de praktijk dus dat als je niet thuis was voor de twee bezorgpogingen en het pakketje automatisch wordt afgeleverd bij het dichtstbijzijnde postkantoor, je dit postkantoor niet als aangewezen derde kan beschouwen. Het herroepingsrecht zal dan pas ingaan op het moment dat je het pakketje zelf ophaalt bij het postkantoor.

Heb je echter na de eerste afleverpoging gebruik gemaakt van het formuliertje van PostNL en aangegeven dat ze het niet nogmaals hoeven proberen te bezorgen maar dat je het liever zelf komt ophalen bij postkantoor x in de buurt? Dan zal het herroepingsrecht al ingaan op het moment dat je pakketje daar voor je klaarligt.

Terug naar overzicht