Stel een consument bestelt een pakket en weigert dit aan de deur. Of hij was een paar keer niet thuis en het pakket wordt naar een afhaalpunt gebracht, waar hij het nooit ophaalt. Voor een ondernemer natuurlijk een lastige situatie en het juridische verhaal wordt er niet beter op.
Als een klant het product wel correct heeft ontvangen, dan kan hij gebruik maken van zijn herroepingsrecht. Als er geen bijzonderheden zijn, de webwinkel aan zijn informatieplichten heeft voldaan en aan heeft gegeven dat de kosten voor het terugzenden voor de consument zijn, dan moet de klant dat zelf betalen. (art 6:230s BW)
Maar hoe zit het met het risico op kwijtraken, beschadigen etc.? Dat is conform art. 7:11 BW voor risico consument. Het risico voor de goederen gaat namelijk over op het moment dat hij (of een door hem aangewezen derde) het product feitelijk in bezit krijgt. Stuurt een klant iets terug, is het risico ook voor hem. Uitzondering is als de verkoper het zelf op komt halen.
Maar nu dus terugkomend op een geval waarbij het pakket nooit is aangenomen. Hierin gaat het consumentenrecht ver. De guidance (uitleg bij de Europese Richtlijn waar de wet uit voort vloeit) geeft aan:
“Where the consumer has never taken physical possession of the goods, e.g. by refusing to take delivery, either without any explicit statement or with a statement to the trader about withdrawal from the contract, the trader would continue bearing the risk of loss or damage since no transfer of risk to the consumer will have taken place according to Article 20.”
Artikel 20 is overigens art. 7:11 BW in onze wet. Als de klant het pakket nooit heeft gehad (ook al is het dus zijn eigen schuld!!) is er geen risico-overdracht. Dat betekent dat er ook geen herroepingstermijn van 14 dagen ingaat, omdat die wettelijk pas na overdracht start. Los van dat de klant voor levering ook mag herroepen, ongeacht welke termijn er al verstreken is)
De vraag is dan wie welke kosten moet dragen. Er is nu nog geen sprake van een retour, waarbij de kosten en risico voor de klant komen, dus die kosten zijn voor rekening van de verkoper, als het product terug gaat naar de shop. Er heeft echter ook geen herroeping plaats gevonden, de klant moet immers een mededeling doen waaruit blijkt dat hij de overeenkomst wil ontbinden.
Er is nu eigenlijk een soort patstelling ontstaan: Moet de verkoper hier genoegen mee nemen en alles terug betalen, of moet de klant gehouden worden (totdat hij herroept) het product aan te nemen en dan in ieder geval de kosten voor het retourneren betalen?
Dat laatste is praktisch onmogelijk, omdat het risico nu eenmaal pas overgaat met de levering. De klant kan gewoon blijven weigeren of het niet ophalen. Tot dat moment komt de shop de overeenkomst niet na, waardoor de klant ook niet voor het product en bijkomende kosten hoeft te betalen en uiteindelijk alles terug betaald moet worden (bij vooruitbetaling). Een stukje teveel macht, als je het mij vraagt.
Meer weten over de regels voor webshops en e-commerce?
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.